Svar: For meget D-Vitamin?
10. februar 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Hej med dig
D-vitamin (calciferol) er nødvendigt for optagelsen af kalk (calcium) og dermed for knoglevæksten. D-vitamin fremmer optagelsen af calcium i tarmen og får man ikke D-vitamin nok så kan det medfører nedsat knoglemineralisering og give Rakitis, det der også hedder Engelsk syge.
Den vigtigste kilde til D-vitamin er sollys, men på de breddegrader hvor vi bor er der ikke meget sol. Derudover må småbørn ikke være meget ude i solen hver dag, og er de det, skal de helst være i skyggen, være tildækket og bruge masser af solcreme. Det er derfor man anbefaler D-vitamin til spædbørn og til børn (og også voksne) der er mørke i huden eller går tildækket.
D-vitamin kan vi også godt få via maden vi spiser, det findes stort set kun i animalske fødevarer – især fede fisk og torskerogn, men også i kød, indmad, mælkeprodukter og æg. D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin og det betyder at jo mere fedtfattig kosten er, jo mindre D-vitamin får man derigennem.
Vi har brug for D-vitamin og det er vigtigt at give det til din datter, sammen med hendes kalktablet. Det anbefales at hun får Vitamin D, 10 mikrogram dagligt og hendes indtag børn ikke være på mere end 25 mikrogram per dag - dette gælder for alle børn i 0-10 års alderen. Børn er mere følsomme for overdosering, men der skal en del til, når der er tale om D-vitamin, især fordi det er begrænset hvor meget sol, fisk og altså også mælk hun tilbydes.
Så ja, hun kan godt få for meget D-vitamin, men der skal faktisk rigtig meget til og umiddelbart burde en kalktablet med D-vitamin og en multivitamin ikke give hende for meget. Jeg mener der er 5 mikrogram i Unikalk med D-vitamin og ca 10 mikrogram i en almindelig multivitamin piller og hun overskrider således ikke de 25 mikrogram dagligt. Du kan prøve at tjekke pakkerne.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske