Svar: 45 minutter på at putte
10. februar 2010
Alder:
16 mdr.
Kære Mor til 2
Nogle gange sker det at man kommer ind i en vane, hvor det at falde i søvn pludselig er noget der tager 45 minutter eller mere. Ikke fordi I forældre ønsker det, men netop fordi det er blevet rutinen. Barnet begynder ligesom at forvente at putningen indebærer at skulle trække tiden ved at rejse sig op, græde, kalde, bede om vand osv. osv.
For at nedbryde denne vane, så er man ofte nødt til at putte barnet meget sent. Derved er man sikker på at barnet er træt nok til at sove. Det vil sige, at hvis jeres datter normalt først sover kl. 21, så skal I ikke putte hende før kl. 21. I skal putte hende som I plejer, men altså senere. Det skulle gerne gøre, at hun er så træt at hun naturligt falder hurtigere i søvn, fra at det tager 45 minutter for hende at sove, vil det måske kun tage 30 minutter, dagen efter måske kun 20 minutter osv.
I takt med at hun forbinder det at komme i seng med forholdsvis hurtigt at falde i søvn, vil I også kunne putte hende tidligere. I kan altså flytte puttetidspunktet frem, så hun puttes 10-15 minutter før dag for dag og derved kommer ned på et puttetidspunkt kl. 20, som vil være passende for hendes alder. I takt med at hun så har lært at overgive sig til søvnen på 20 minutter, vil hun måske falde i søvn kl. 20.20 ...
Håber I kan bruge dette videre, det er i hvert fald et forsøg værd.
Med hensyn til at I alene skal kunne putte begge børn, her tænker jeg at børnene jo må lære at vente på hinanden. Om det så er den ene eller den anden der skal puttes først, det må I prøve at vurdere.
En mulighed var også at børnene sov sammen, altså var i samme værelse, så kunne I sidde på værelset og læse højt for dem begge, imens de lagde sig ned og sov ... også bare en tanke med på vejen :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske