Svar: Motorisk urolig under søvn (del 2)
11. februar 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Janne
Det er godt at jeres datter er blevet undersøgt og behandlet, men naturligvis frustrerende at der ikke er enighed om hvad der er galt ... Godt er det dog, at i mærker en lille fremgang, i hvert fald er jeres datter begyndt at sove bedre om dagen og det er rigtig godt, det er jo et skridt på vejen i den rigtige retning! :)
Jeres datter viser et stort behov for tryghed, nærhed og fysisk kontakt. Det er helt naturligt for hendes alder og udvikling og jeg vil derfor foreslå jer at koble hendes seng til dobbeltsengen. Det vil sige fjerne tremmerne fra den ene side og koble hendes seng med jeres. På den måde vil du kunne putte hende i egen seng og samtidig lægge en beroligende hånd over på hende om natten, uden at du behøver stige ud af din seng.
Noget andet man kan overveje i forhold til jeres datter og søvn, var om hun ville have glæde af en slyngevugge. Hun er lige aldersmæssigt på grænsen til at jeg normalt ville anbefale det, men det kunne forsøges - måske kender I en som har en I kan prøve eller måske kan I købe en brugt, så det ikke er så dyrt. Tanken er at hun måske vil falde til ro, hvis hun ligger fuldstændig omsluttet og samtidig kan blive vugget.
En form for hængekøje kan måske også bruges, jeg har på et tidspunkt set at Ikea solgte en til børn ... I kan også overveje om en sovepose ville være en idé, netop fordi det ville hjælpe hende til fysisk at holde sammen på sig selv og dermed sikre at hun ikke ligger og spræller med arme og ben og derved vækker sig selv ...
En overvejelse går også på at det måske er svært for jeres datter at skifte søvnfase. I forhold til hendes alder, så passer det meget fint at hun efter med 30-60 minutters mellemrum skal videre i søvnen og det har nogle børn rigtig svært ved. Der sker ofte det, at barnet spjætter - mororefleksen / faldrefleksen går igang. Det kender vi også fra os selv, følelsen af at man er ved at falde, hele kroppen giver et spjæt. Men hvor vi kan sove videre, så bliver barnet forskrækket og vågner mere op.
Det kan i den forbindelse hjælpe netop at svøbe barnet fordi det at være svøbt i et klæde eller f.eks. ligge i en voksi-pose eller anden form for pose/hule hjælper barnet til rent fysisk at holde sammen på sig selv. Det er altså sværere at spjætte med arme og ben, når man er svøbt og på den måde hjælpes barnet videre og hindres i at vågne helt op.
I skal naturligvis sikre at hun får mælk nok dagen igennem og hun tager i øjeblikket ikke særlig meget på ... :( Det er vigtigt at hun spiser nok, hun skal have 1/6 af sin vægt i døgnet, fordelt på 6-8 måltider. Det vil sige at hun skal spise hver 3-4 time (fra et måltid starter, til det næste begynder). Det er her vigtigt at hun fyldes godt op med mælk fra morgenstunden og at mætheden skabe hele dagen så hun ikke behøver søge ekstra hyppigt om natten, for at få sit behov dækket.
Det er meget normalt for alderen at børn først går til ro for natten kl. 22 og det vil være rigtig godt, hvis I kunne arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt. Det lyder som om at I er på vej dertil og det er super! Hold fast i det. De fleste bør vil først være ældre, inden man kan regne med en puttetid kl. ca 20 om aftenen :)
Når I putter hende til søvn, så er det vigtigt at hun lige når at følge med i hvor I lægger hende. Start med at give hende mælk, giv hende evt. en sut og en klud at putte med, svøb hende og put hende. Det at være svøbt, uanset om det er i en sovepose, en slyngevugge eller i sin dyne, vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme.
Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Ligge hun i slyngevugge, barnevogn eller andet bevægeligt sted, evt. med brio bedrockers under sengen - så vug hende stille så hun på den måde lulles til ro.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske