Svar: Hjælp tll søvn og amning - 4 mdr.
12. februar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Sara
Det er rigtigt at jeg normalt anbefaler at man ammer barnet inden det skal sove. Det anbefaler jeg af flere årsager:
For det første giver det barnet en naturlig ro i kroppen. Den tætte og nære kontakt, hud mod hudkontakt stimulerer oxytocin, som får barnet til at slappe af. Derved kan barnet bedre overgive sig til søvnen.
For det andet, så sover vi bedst når vi er mætte. Det er lidt følelsen af at 'trænge til at slå mave på sofaen' efter at have spist en 3-retters middag, som mælken kan give barnet.
For det tredje, så giver det barnet en længere søvn. Hvis barnet er fyldt rigtig godt op med mælk inden det puttes vil det naturligt kunne sove længere inden det vågner og har brug for mælk igen. Når man ammer lige når barnet vågner og hvis barnet så er vågen i et par timer og derefter puttes igen uden at få mælk, så vil barnet naturligt ikke kunne sove ret længe, før det atter melder sig og er sulten. Barnet skal jo normalt ammes hver 3-4 time.
For det fjerde, så hænger amning inden søvn rigtig godt sammen med skemad, når det bliver aktuelt. Det vil give bedre plads i maven til begge dele og give en bedre rytme for dagen, hvis man giver barnet skemad, når det vågner af en lur, vand af kop samme med maden og så ammer inden barnet skal sove igen.
Hos jer lyder det som om at din dreng spiser med længere intervaller om dagen end han gør om natten. Det er naturligvis okay, men på sigt, var det måske meget rart, hvis han om natten kunne sove 4-5 måske 6 timer uden at få mælk fordi han om dagen havde spist hver 2-3-4 time i stedet.
Jeg er helt enig med dig i at du ikke skal starte på skemaden før du mener han har brug for det og så længe han trives med din mælk er det rigtig fint. Men på sigt, vil det være helt relevant at du forsøger at ændre lidt rytme, så han får skemad når han vågner af en lur og ammes inden han så puttes til næste lur.
Hans rytme med 4 lure dagligt vil her sandsynligvis også ændre sig, netop fordi han vil begynde at kunne sove lidt længere af gangen og også kunne klare at være vågen i længere tid. Det er helt fint at du lige nu bibeholder de 4 lure dagligt, da han står tidligt op og naturligt derfor har brug for det. Lige nu skal du naturligvis gøre det, som fungerer bedst.
For at forlænge hans lure lidt og se om han kan begynde at spise mere om dagen end om natten, så kan du forsøge at tilbyde ham brystet både når han vågner af lur og inden han puttes til næste lur. Det at amme ham fra begge bryster mellem hver lur, vil også kunne øge din mælkemængde og du vil her sandsynligvis opleve at han igen begynder at være lidt mere tålmodig - nedløbsrefleksen vil virke hurtigere :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske