Brev:
Vågner ofte om natten, bøvl med maven
12. februar 2010
Alder:
4 mdr.
Vågner ofte om natten, bøvl med maven
Kære Helen
Nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at skrive til dig. Jeg har haft flere sp'ere pga sygemelding og har nu ikke engang en fast sp og jeg synes kun jeg har fået de samme floskel-agtige råd og tilmed deciderede forkerte råd ang. skævt baghoved, så jeg er ret træt af mine egne sp'ere.
Vores problem er at vi alle dage har haft problemer med nattesøvnen- den første måned gjorde vi noget forkert, da vi tog vores lille pige, som nu er 4 mdr., op om natten, da hun virkede meget frisk (vi havde ikke lige tænkt over at slukke lyset når vi skiftede hende..). Det ændrede vi trods alt og nu er der ingen leg, lys eller hyggesnak om natten og det har der ikke været i 3 mdr.
Stadig volder nætterne os problemer af skiftende art. For tiden og i lang tid har hun ligget MEGET uroligt, så uroligt at hun vækker sig selv. Vi har prøvet at svøbe hende så de fægtende arme ikke kan kratte i ansigtet men lige meget hvor stramt det gøres kan hun jo selvfølgelig mosle sig fri- og det skal hun vel også kunne.
For en uge siden var det kommet så vidt at min mand altid lå og holdte på hende og beroligede hende om natten så vi er bange for hun er blevet vænnet til at vi altid er der med hænderne til at holde på hende etc. Kan det tænkes at hun skal til at lære forfra at ligge uden os om natten? Vi har nu flyttet hende ind på eget værelse, så vi først hører når hun græder og ikke alt det andet, for ellers går vi selv helt ned på det - vi skiftes i forvejen til at sove i stuen for at få ro.
Det er som hun sover lettere om natten og har ofte problemer med prutterne om natten. De første par timer på natten går fint som oftest men så vågner hun gerne efter 2,5 time. Der har vi så været i tvivl om det var fordi hun var sulten, hun sutter ikke på vores fingre og søger ikke ret meget hvis man rører kinden men hun vil gerne sutte på sutten. Vi plejer godt at kunne få hende til at falde til ro med sutten. Nogle gange kun i 40 min, hvor vi tror hun skifter søvnfase og ofte vågner fordi sutten er røget eller bare fordi..
I nat vågnede hun dog ikke - der havde vi lagt hende på siden med sin nulreklud op foran ansigtet, så sutten røg ikke ud. Der gik så nogle timer og da hun så vågnede virkede hun lidt sulten og lå og gravede ansigtet nedad mod madrassen som hun ofte gør hun er meget træt. Jeg tog hende op og gav hende mad og fik hende til at sove men kunne godt mærke at noget var uroligt i hende og ganske rigtigt- en lorteble skulle skiftes 5 min efter- så vågner hun altid sådan op, selvom lyset er slukket og jeg intet siger og jeg gør det hele ret hurtigt.
Men jeg fik hende beroliget men så var det en bøvs der generede hende og da jeg endelig fik hende til at sove da der var gået ca en time efter vi startede sov hun meget let og hun vågnede hele tiden. Det gjorde hun så on/off til kl 6.40 hvor jeg stod op med hende. Hun er meget vanskelig at få til at sove videre efter amning om natten- hun spiser ofte nogle ret store måltider om natten ift. hvad hun gør om dagen, så tror egentlig det giver hende noget uro i kroppen med det store måltid, men jeg har også svært ved bare at afbryde efter få minutter for tænk hvis hun er mere sulten så skal hun jo ikke spises af med sutten.
Problemet er at hun, når hun er træt, gerne vil sutte, men så får hun nogle spise så meget at hun gylper helt vildt- så når jeg kan mærke at hun ofte trækker sig væk så giver jeg hende sutten i stedet for og så sover hun ofte med det samme. Nogle dage har vi kunne strække hende fra kl 22-23 tiden og så til kl 6 (skete 2 gange) hvor hun så var skrupsulten- vi blev selv forundrede over det men når hun vågnede fik hun sutten og faldt til ro- i hvert fald i 40 min og en enkelt gang fra 4-6, så man skulle jo ikke tro at hun var rigtig sulten før den tid.
Det har bestemt ikke været vores plan at hun ikke må spise om natten, men hun var meget nemmere at få til at sove videre de to tidlige morgener fordi hun spiste så store måltider at hun nåede ind til det punkt hvor hun bare kunne hyggespise sig i søvn- normalt er hun mæt længe før den tid. Hun sov så godt nok uroligt efter kort tid men der må jo også have været noget at fordøje.
Jeg har også i en periode givet hende mad, når hun vågnede 1-3 timer efter putning, fordi det har virket som om hun var sulten, men der har vi haft virkelig urolige nætter så det var derfor vi prøvede blot at give sutten.
Som du nok kan læse dig til er vi godt og grundig forvirrede omkring vores lille pige - hvornår skal jeg tilbyde mad, hvornår skal vi give hende sutten, fordi hun netop er på den måde at hun gerne vil sutte når hun er træt og vil sove og ikke kun pga. sult. Vi har længe tænkt at kan hun falde til ro i min. 30 min på sutten og lidt beroligende hænder så er hun ikke sulten, men vågner hun efter 10 min, får sut og vågner igen efter 10 min igen så giver jeg hende mad, for så tænker vi at hun må være sulten. Lyder det fornuftigt?
Eller kan vi være kommet til utilsigtet at overfodre hende eller sulte hende om natten i vores forvirring? Har du gode råd til at få hende til at sove godt videre i egen seng (eller kaleche som vi har sat i sengen for tiden) eller blot i dobbeltseng efter amning?
Jeg synes jeg prøver at få hende bøvset af, men hvis hun er faldet i søvn er det som hun ikke rigtig kan og er hun blevet meget vågen er hun svær at få til at sove igen uden skrig og skrål fordi hun vil ud og kigge. Selvom jeg får hende godt bøvset af ligger hun alligevel ofte uroligt.
Vi har tænkt på om det kan være fordi hun nøjes med mindre mad om dagen pga nysgerrighed og så om natten skal indhente noget og spiser et stort måltid og hun så får uro i maven. Hvis hun kun spiser et lille måltid virker det til at være opkvikkende for hende. Det skal lige siges at et stort måltid for hende er 10-20 min (oftest tættere på 10 end 20) - dem har vi nogle gange om natten, men kun de gange hvor hun er blevet strukket til kl 6. Ellers spiser hun på 4 min, så kan jeg måske få hende til at tage et minut ekstra ved det samme bryst hvis jeg skifter stilling nogle gange og snyder hende lidt- ellers vil hun gerne tage toppen på 0,5-2 min ved det andet bryst. Så hun får jo meget af det tynde mælk, hvilket jeg tror har indflydelse på den urolige mave.
Hun spiser MEGET effektivt og tror vitterligt hun bliver mæt for hvis jeg insisterer på at holde hende lidt til ilden er det tit hun bare gylper noget op bagefter.
Er det FOR korte måltider? Sådan har det været i nogle måneder - måltiderne har generelt altid været korte og er bare blevet kortere og kortere. Hun har afføring 4-6 gange i døgnet stadigvæk - kan der været noget galt med hendes mave - kan jo se at brystbørn ofte ”gemmer” på sagerne fra 2 mdr.-alderen...
Jeg havde selv en forsnævring af en eller anden art, da jeg var spæd som gjorde jeg havde kolik og skreg efter hvert måltid og har nogle gange tænkt om det kan være arveligt. Hun får ca 6-7 måltider i døgnet. Har overvejet at gå over til erstatning hvis vi kan finde noget hun vil have - vi har før prøvet at give hende lidt i perioder hvor jeg var bange for om det var min mælkemængde den var gal med men enten kunne hun ikke lide det eller også var hun ikke sulten. Én gang har hun taget lidt sovende, men der er hun nok ikke så kritisk.
Jeg er holdt op med at tilbyde hende en godnattår når hun skal sove om dagen, da hun alligevel oftes ikke vil have mere end 30 sek-1 minut og det er vist kun fordi hun er træt. Hun sover fint 3 timer min. 1 gang om dagen og sover ca. 5-6,5 timer på en dag fordelt på 3 lure. Så vi tror heller ikke det er fordi hun ikke har brug for sin nattesøvn.
Håber du kan hjælpe os med nogle tanker, da vi ikke ved om det kan være hun får for meget mad om aftnen og derfor får urolig mave eller om hun får for lidt i løbet af dagen og egentlig er sulten. Hun tager på som hun skal, tror vi - er ikke blevet vejet de sidste par uger. Hun spiser som regel hver 1,5-2. time om aftnen inden puttetid, så hun når ofte at spise 3 gange- fx kl 18, 19.45 og kl 22.
I øvrigt er hun begyndt at skrige meget, i starten øvede hun sig bare på de høje toner tror vi, men nu er det som om hun er utilfreds med noget. Tror det er træthed, da hun har sovet dårligt og for lidt i nogle dage, men kan det godt bare være noget hun gør? Hun gør det mest hvis hun ligger lidt alene på legetæppet men kan også sagtens gøre hvis hun ligger hos os.
Hilsen en meget træt og forvirret mor