Svar: Vågner ofte om natten, bøvl med maven
12. februar 2010
Alder:
4 mdr.
Kære trætte og forvirrede mor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse og velkommen til. Jeg håber at jeg kan hjælpe dig, i hvert fald vil jeg meget gerne dele mine tanker med dig :)
Når jeg læser dit brev, så er der især to ting som slår mig. Det ene er at din datter spiser meget kortvarigt og jeg får indtryk af at hende natlige uro om natten meget fint kan skyldes at hun indtager en ret stor del af vandholdig mælk og mindre mere koncentreret og fedtholdig mælk.
Derudover lyder det som om at hun spiser mere om natten end om dagen, altså at hun om dagen slatspiser lidt for meget og derfor er nødt til at søge brystet hyppigere om natten.
Mit råd er derfor at I forsøger at få mere mælk og især den lidt federe mælk i hende i løbet af dagen. Mætheden skal skabes hele dagen igennem og når hun får nok om dagen, vil hun naturligt også kunne spise mere roligt og nøjes med mindre om natten - hendes søvn vil derfor også blive roligere.
Det er meget normalt at børn i 3-4 månedersalderen begynder at sove kortvarigt om dagen, det føles som om at de powernapper mere. Ofte spiser de også mere kortvarigt end tidligere og de lader sig meget let forstyrre under amning. Når hun ammes, så kigger hun på dig, dier, slipper, smiler til dig, tager fat, dier igen, slipper, griner osv. Og kommer der nogen ind i rummet, så er det mere interessant at følge med i det, end det er at spise. Den ændring du oplever i hendes ammemønster, hvor hun spiser mere og mere kortvarigt lyder altså helt normal for hendes alder.
Men, det er stadig vigtigt at hun får mælk nok om dagen, både for at sove godt - men bestemt også for ikke at skulle indhente det om natten ...
Derfor vil jeg anbefale dig at du prøver at arbejde på at få hende til at koncentrere sig lidt mere om brystet i dagtimerne. Du kan med fordel starte med at lægge hende til de ene bryst, lade hende spise de 5 minutter hun viser behov for og når hun så slipper, så lader du hende bøvse. Herefter så lægger du hende til samme bryst, men i tvillingestilling. Du snyder hende, så hun tror hun er lagt til modsatte bryst. Dette for at få hende til at spise et par minutter mere og derved få den lidt federe mælk med ud.
Herefter kan I så lege, hygge osv. som I plejer og så vil det være rigtig godt, at du tilbyder hende toppen fra modsatte bryst, inden hun så puttes til næste lur. Når hun så vågner fra næste lur, så starter du med at tilbyde hende det bryst hun sluttede på sidst, sørger for at hun får spist rigtig godt fra den side, evt. skift af ammestilling undervejs, bøvser, leger osv. og tilbyder så igen toppen fra modsatte side inden hun atter skal sove.
Sutten skal hun ikke have før hun hundrede procent er fyldt rigtig godt op med mælk. Den gives først, når hun har fået fra begge bryster og bruges der, hvor hun flyttes fra din favn og ned hvor hun skal sove. Sutten koblet til hendes sutteklud så hun bedst kan holde fast i den og så sutter hun et par minutter og falder i søvn.
Ved at amme hende ekstra meget og gerne fra begge bryster mellem hver lur om dagen, får du stimuleret til lidt ekstra mælk og får hende fyldt rigtig godt op. De store mængder, som hun lige nu søger om natten, vil derved blive mindre og hun vil sandsynligvis der sove mere roligt.
Du kan med fordel også lægge dig og amme hende om dagen, læg hende i dobbeltsengen og lad hende amme sig i søvn. Det er en udmærket metode til børn i denne alder, netop fordi hun er så opmærksom på verden, at hun har svært ved at give slip på hvad der sker omkring hende. At ligge i dobbeltsengen, tæt til mor, brystet, nedrullede gardiner, køligt mørkt rum, kan gøre at hun lige får spist lidt ekstra og får sovet lidt bedre. Dagens rytme spiller også ind på nattensrytme.
Det er meget fint at hun sover 3 lure dagligt, en fin alderssvarende plan og det skal I bibeholde.
Jo mere mad i kan få i hende om dagen, jo mere afføring må vi også gå ud fra at hun vil have i dagtimerne. Hvorvidt hun er arveligt påvirket med forsnævring af tarm, må lægen undersøge. Umiddelbart tror jeg ikke problemet ligger her.
Med hensyn til mme, så skal du her gøre et valg. Hvis du ønsker at din datter skal kunne tage imod en flaske når hun skal passes af andre eller du har et ønske om på sigt at trappe amningen hurtigt ned, så vil det være relevant at give hende en flaske nu. Den kunne så meget vel ligge aften eller sen aften i håb om at den ville mætte mere og give mere ro.
Det må påregnes at skulle amme hende til hun er mindst 12 måneder gammel og hvis du ikke ønsker dette og ved det allerede nu, så vil det være relevant at lære hende at drikke af en flaske og hun skal så have en flaske dagligt. Ellers risikerer du meget hurtigt at hun fravælger flasken og vælger den ægte vare.
At hun er begyndt at skrige meget, lyder som udvikling og en øvelse af lyde og pludren på flere niveauer. I skal naturligvis pludre med hende også i varieret lydstyrke og på forskellig vis, så hun bliver bevidst om og får trænet sin stemme mere og mere :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske