Brev:
3 lure er for meget, 2 lure er for lidt
12. februar 2010
Alder:
8 mdr.
3 lure er for meget, 2 lure er for lidt
Kære Helen.
Ja som overskriften lyder, så skriver jeg til dig, fordi jeg ønsker et råd ang. min søns søvn. Han bliver 8 mdr. d. 20.02. og jeg har de sidste 3 uger haft svært ved at få ham til at sove om dagen - for det virker som om, at 3 lure er for meget og 2 er lige i underkanten.
Vores dag forløber således, ca.:
Kl. 7: Står op og han får lidt havregrød, ca. 50 ml + vand af kop.
9.30: Frugtmos og vand af kop.
Sover ca. 1 time fra kl. 10.15-11.15, nogle gange vil han gerne sove 1½ time, men jeg er begyndt at vække ham efter 1 time, så middagsluren ikke bliver forskudt.
11.30: Grøntsagsmos + vand af kop + lidt frugtmos. Spiser ca. 100-130 ml)
13: Bryst (som han gudskelov er begyndt at ville have igen, efter dit råd om kosten henover dagen). Drikker ikke så længe, max 5 minutter.
13.15: Sover middagslur. Han er begyndt at vågne efter en halv time, og så er han lidt svær at få til at sove igen. Dog lykkedes det for det meste efter lidt vuggen frem og tilbage og han sover så i alt 1½ time eller 2 - dvs. max til kl. 15.15.
16.00: Lidt flerkornsgrød + vand af kop (ca. 60-70 ml). Nogle gange vil han slet ikke have noget og så tilbyder jeg ham brystet.
17.30: Allerede kl. 16.30 virker han småpylret og træt men kan ikke få ham til at sove før kl. 17.30. Har prøvet at holde ham vågen, men så er han så træt, at han ikke kan koncentrere sig om aftensmaden og da slet ikke bryst kl. 20. Vækker ham kl. 18 eller 18.15.
18.00: Grøntsagsmos med vand af kop. Lidt frugtmos til dessert.
ca. kl. 19.45-20: Bryst.
Sover kl. 20.
Vågner og får mælk ca. ved midnatstid.
Han sover generelt ret dårligt om natten og jeg har igen bestilt en tid ved ørelægen for at tjekke, at mellemørebetændelsen ikke er kommet igen.
Han får, som jeg har nævnt for dig i et tidl. brev. Laktulose, som i mellemtiden er skiftet om til Movicol Junior. Siden dengang har han ikke kastet op efter et måltid og hans afføring virker også mere normal. Vil dog meget gerne slippe helt for nogen medicin !!!
Jeg har læst i din brevkasse, at et barn på ca. 8 mdr. helst max må sove 3-3½ timer om dagen og det prøver jeg at overholde, men søvnen om natten er stadig slet ikke god.
Jeg håber du kan hjælpe mig med lidt inputs til, hvad jeg kan gøre mht. hans søvn om dagen - søvnen om natten får vi nok først en afklaring på, når vi har været ved ørelægen :o)
Tak for en super god brevkasse.
Hilsen den taknemmelige mor