Svar: 3 lure er for meget, 2 lure er for lidt
12. februar 2010
Alder:
8 mdr.
Kære taknemmelige mor
At 3 lure er for meget og to lure er for lidt, handler sandsynligvis om at din dreng har svært ved at klare eftermiddagen, hvis han vågner allerede kl. 15 eller kun sover ½ times eftermiddagslur ...
Jeg tænker derfor at løsningen for jer må være at du putter ham kl. 10.15 som nu og her lader ham sove 1½ time, som han gerne vil. Derved vil du kunne putte ham til middagslur kl. 14 og han vil således kunne sove til ca kl. 16 og derfor bedre kunne holde sig vågen til om aftenen, hvor han stadig kan puttes kl. ca 20 som nu.
En plan for dagen ser derfor nu således ud:
Morgen kl. 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og evt. lidt frugtmos (jerntilskud, hvis ikke der gives 400ml mme dagligt) og vand af kop.
Formiddagslur fra 10.15-11.45
Frokost 12: Små rugbrødshapsere med smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Tilbydes evt. lidt ekstra frugt, brød eller lignende og ammes inden han puttes til middagslur kl. 14, hvor han gerne må sove 1½-2 timer
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, lidt rugbrødsdrys eller lignende, evt. lidt flerkornsgrød, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, vand af kop. Der skal være både mad i stykker og mos, maden tager udgangspunkt i jeres mad og han må gerne få pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller, laks, rødspættefilet, - hvad I nu kan finde på af børnevenlige retter med hakket kød, sovs og mild fisk.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
23-24: Ammes og sover videre til næste morgen tidlig
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske