Brev:
Mad, søvn og amning - 7 mdr.
13. juni 2004
Alder:
7 mdr.
Mad, søvn og amning - 7 mdr.
Jeg har en søn på godt 7 mdr., som sover meget dårligt om natten. Han kommer i seng ved 8-9 tiden, sover så til mellem 12 og 1, hvor jeg ammer ham. Herefter vågner han ca. hver time, hvorefter han skal puttes eller nusses for at falde i søvn igen. Han vil gerne ammes, men jeg har for ca. 5 uger siden bestemt, at han kun skal ammes 2 gange pr. nat. Det accepterede han efter ca. en uge. Anden gang er ca. ved 4-5 tiden. Vi står op mellem 7 og 8.
Han er gennem lang tid blevet ammet ca. ved 9 tiden om formiddagen. Sidst på formiddagen sover han ca. 1½ time, hvorefter han får grød. Jeg startede med grøden da han var ca. 4½ mdr. Han er glad for grød bare der ikke er klumper i den. Han vil f.eks. ikke spise hirsegrød.
Om eftermiddagen bliver han ammet inden han sover ca. 1½ time igen. Til aftensmad forsøger jeg at få ham til at spise grøntsagsmos, hvilket han ikke er ret glad for. Kartofler vil han slet ikke spise og hvis der er den mindste klump i maden er han ved at kaste op. Inden han skal i seng bliver han ammet.
Dette var vist nogenlunde en oversigt over vores hverdag. For ca. en uge siden begyndte jeg at erstatte amningen om formiddagen med grød, men det er ligesom om han slet ikke er interesset i at spise på det tidspunkt. Han tager måske 5 skefulde.
Mit spørgsmål går på hvordan jeg får ham til at sove bedre om natten. Allerhelst ville jeg gerne holde helt op med at amme om natten. Er det realistisk eller er det for tidligt? Hvis det er OK, hvordan gøres det bedst.
Måske ville han spise bedre om dagen, hvis han ikke spiste så meget om natten.
Desuden vil jeg gerne lære ham, at spise grøntsagsmos, hvordan gør jeg bedst det? Hvis han spiser en lille portion er det så et problem, at jeg bagefter lader ham spise sig mæt i noget han godt kan lide? Lærer han på den måde det kan betale sig ikke at spise mos? Er det bedre at amme ham?
Hvor gammel skal han være før han kan lære at synke noget med små klumper uden at kaste op? Som det er nu kan han ikke engang synke hakket kød, der er blendet.
Jeg håber du kan give os et skub i den rigtige retning.
"Den evigt søvnige"