Svar: Mad, søvn og amning - 7 mdr.
13. juni 2004
Alder:
7 mdr.
Kære evigt søvnige mor
De fleste børn vil omkring 8 mdr´s alderen begynde at kunne tygge og din søn er fortsat kun 7 mdr gammel. Han skal nok lærer det, men det tager lidt tid og øvelse gør mester:o)
Med hensyn til amning, så har du sikker fuldstændig ret i at han spiser så pæn en del ved brystet at det tager pladsen og dermed lysten op for anden mad. Amning om natten er ikke ernæringsmæssigt nødvendigt med den alder han har nu, der kan dog være lidt tryghed i det. Jeg synes dog at det er en rigtig god idé at du har droslet ned i amning, så han kun får to gange om natten, men du må meget gerne forsøge at droppe amningen fuldstændig om natten.
Det blideste måde at gøre dette på er ved kun at lægge ham til de to gange, som nu, men når han så dier hos dig, så forsøger du at lirke brystet ud af hans mund. Protesterer han højlydt, så må vorten ind i munden igen, men du bliver ved med at tage den ud indtil han finder ud af at falde til ro uden. I stedet holder du ham så i hånden, eller vugger ham blidt på hoften, når han sover hos dig. Efterhånden som han lærer at sove uden brystet i munden, så nøjes du med at holde i hånd eller vugge lidt. Du kan også forsøge med en sut, pas dog på at du ikke kommer ind i en vane at give ham sutten, hver gang han vågner, for så ender det med at du ligger med et ben ude af sengen natten igennem.
Alternativt kan du droppe natamningen fuldstændig og så evt. lade far overtage om natten, da han jo ikke kan amme. Du må så sørge for at din søn får lidt mere mad og drikke i løbet af dagen, så han ikke vågner af sult om natten; men det burde han også hurtigt kunne komme efter, når mælkemængden er nedsat.
En plan for et 7 mdr´s barn kan se sådan her ud:
Morgen: amning
Formiddag: grød med frugtmos
Frokost: grøntsagsmos med kød eller fisk, amning
Eftermiddag: grød med frugtmos, evt. amning
Sen eftermiddag: amning
Aften: grøntsagsmos med kød eller fisk, evt. frugtmos til dessert
Sen aften: amning
Til måltiderne tilbyder du vand af kop.
Prøv at lave en portion havregrød eller øllebrød, så han vænner sig til en mere fast grød. Grøntsagsmosen prøver du at mose med en gaffel. Du kan også prøve at give ham en kartoffelbåd og en kogt gulerod i hånden og se hvad han siger til det. Nogle børn går jo direkte fra grøden og til den mere faste mad.
Jeg synes det er en god idé at give ham en lille portion grøntsagsmos, lidt er bedre end ingen ting og derefter kan du godt tilbyde lidt frugtmos som dessert. Det er jo også vigtigt at du får ham mættet godt, så han ikke vågner fordi han er sulten om natten.
Som du beskriver situationen nu er det ikke bedre at amme ham i stedet for at give ham mad. Det er fortsat godt at amme om dagen, men om natten forsøger du at stoppe og amning skal ikke komme i stedet for et måltid. Han har også behov for de ekstra næringsstoffer han får gennem mere fast føde, nu hvor han skal til at bevæge sig mere omkring.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske