Svar: Skal hun have bryst både når hun står op og igen inden hun sover?
15. februar 2010
Alder:
3 mdr.
Kære bekymrede mor
Med den alder din datter har nu, vil det være en rigtig god idé at arbejde på 3 lure i løbet af dagen. Du skal regne med at hun samlet set har behov for at sove 15 timer i døgnet, fordelt med 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten. Nogle børn sover mere om dagen og dermed kortere nattesøvn, andre børn sover en lidt længere nattesøvn og mindre om dagen og det er helt okay.
Det er en god idé at amme hende inden hun skal sove og det er det af flere årsager:
For det første giver det barnet en naturlig ro i kroppen. Den tætte og nære kontakt, hud mod hudkontakt stimulerer oxytocin, som får barnet til at slappe af. Derved kan barnet bedre overgive sig til søvnen.
For det andet, så sover vi bedst når vi er mætte. Det er lidt følelsen af at 'trænge til at slå mave på sofaen' efter at have spist en 3-retters middag, som mælken kan give barnet.
For det tredje, så giver det barnet en længere søvn. Hvis barnet er fyldt rigtig godt op med mælk inden det puttes vil det naturligt kunne sove længere inden det vågner og har brug for mælk igen. Når man ammer lige når barnet vågner og hvis barnet så er vågen i et par timer og derefter puttes igen uden at få mælk, så vil barnet naturligt ikke kunne sove ret længe, før det atter melder sig og er sulten. Barnet skal jo normalt ammes hver 3-4 time.
For det fjerde, så hænger amning inden søvn rigtig godt sammen med skemad, når det bliver aktuelt. Det vil give bedre plads i maven til begge dele og give en bedre rytme for dagen, hvis man giver barnet skemad, når det vågner af en lur, vand af kop samme med maden og så ammer inden barnet skal sove igen.
Hvis du oplever at din mælkemængde daler og at din datter ikke virker til at få helt nok, så kan det være en god idé i et par dage at amme hende både når hun vågner af en lur og inden hun skal sove igen. Ved at amme hende fra begge bryster mellem hver lur, vil du få øget din mælkemængde. Men hvis du oplever at du har mælk nok og du synes amningen fungerer rigtig fint, så vil det være udmærket at forsøge en rytme, hvor hun vågner, pludres lidt med, leger lidt, skiftes og ammes - inden hun så puttes igen.
Det vil naturligvis være sådan at hun en gang imellem vågner efter at have sovet 3 timer, så vil hun naturligvis være sulten og have brug for mælk når hun vågner. Her skal du så lægge hende til og det vil være fint, at du så her også lægger hende til modsatte bryst inden hun så skal sove igen. Mælken består af flere dele og det betyder at hun måske vil starte med at spise rigtig godt og 'tømme' brystet og når du så lægger hende til inden hun skal sove, så dier hun måske kun 1-2 minutter, får en mere vandholdig mælk, som slukker tørsten og vil falde roligt i søvn. Når hun så skal have mælk næste gang, så skal hun have fra det bryst, hvor hun kun tog toppen sidst.
Man er nødt til at være lidt fleksibel omkring amning og netop opfatte det som et tilbud om både mad og væske, og stole på at barnet så selv kan regulere sit behov - alt efter om det er sulten eller tørstig :)
En plan for dagen vil normalt se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre i mors seng
vågner evt. med en lille ekstra amning
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til 3. lur
Aften: Ammes efter behov - spiser ofte hyppige små måltider om aftenen og fylder sig ekstra op til natten. Puttes til natten med amning
Sen aften: Ammes
Midt nat: Ammes. De fleste børn har brug for amning kl. ca. 03 i denne alder.
Når du putter hende til lure og om aftenen, vil det være rigtig godt at indføre små ritualer. Det er f.eks. at skifte hende, ren ble, amme hende og putte hende med en sut og en klud og lidt beroligende ord og kærtegn.
Det er naturligt at hun protesterer, når hun lægges fra en varm favn ned i en kold seng. Nogle har derfor glæde af at lune sengen lidt ved f.eks. at bruge flonelslagner og har glæde af at svøbe barnet. Det at være svøbt vil give hende en fornemmelse af at være omsluttet men det vil være af et klæde og ikke af dine arme.
Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin sut og sin sutteklud. Hun tages altså fra brystet stille og roligt og brystet erstattes af sut og klud. Put hende stille og roligt fra favn og ned, hvor hun skal sove.
Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Hvis hun ligger i liften, så sving den lidt, ligger hun i barnevognen så tril den lidt, ligger hun i seng, så hold dine hænder op hende og lul hende til ro.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske