Brev:
Spisning - 7 mdr.
15. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Spisning - 7 mdr.
Hej Helen
Jeg er ny på din side og søger hjælp til overgangen fra mos til mad.
Min søn på 7 måneder begyndte som 5½ måneder at synes grød og mos var spændende omend han ikke spiste store mændger. Derefter blev han syg med forkølelse og siden astmatisk bronkitis og ville i den periode kun han bryst.
Han blev rask og begyndte at spise rigtig fint: Frugtmos, grønsagsmos men ikke så meget grød til at starte med for vi var ude at rejse en uge og derfor var det købe mad. Han spiste også en tid efter vi kom hjem. Men en dag hvor jeg sad til mødregruppe og var lidt uopmærksom med jeg gav ham mad ville han ikke have noget og jeg kom til at presse ham. Herefter nægtede han andet end bryst i 2 døgn, hvilket fik mine babser til at måle sig med Dolly Partons igen.
Langsomt begyndte jeg at kunne få en portion i ham om dagen. Nu har det været sådan i 2 uger og de sidste par dage har jeg kun fået noget i ham en gang. Men men han er megt glad for at gnave i rugbrød med ost, knæbrød, abrikos, fiskefrikadelle, alt fast han kan holde i hånden. Han får bare ikke noget indenbords.
Han er nu ikke på nogen måde underernæret, har været temmelig tyk, så hvis han blot manglede appetit ville det ikke bekymre mig. Men det gør han ikke, han spiser masse af brystmælk og i sær om natten, som de sidste to uger er blevet et show, hvor han vågner med 1½-2 timers mellemrum og flere nætter har han været vågen nogle timer mellem 1-4. JEg ved jeg bringer mere end et emne på banen, men jeg har svært ved at bedømme om de hænger sammen eller ej.
Først troede jeg at hans problem med at sove om natten skyldte at han sover i en slyngevugge som jo ikke efterlader meget plads til bevægelse, så jeg begyndte at lægge ham i en tremmeseng. Det var jo helt nyt for ham og gjorde det hele meget værre, så jeg har beslutte at vente lidt med det til et eller andet er faldet lidt på plads. Jeg ved bare ikke rigtig hvad jeg kan gøre.
Nå men mit primære spørgsmål går altså på maden. Jeg har læst om "et åbent vindue" i forhold til babyernes interesse i mad, jeg er bange for at det er "lukket" igen. Og i så fald er der andre strategier? Jeg tænker på at sætte ham op så der er noget arbejde i at få bryst, frem for blot at ligge. Jeg prøver at lade være med at presse ham, men vil jo samtidig gerne tilbyde ham mad, for tænk hvis nu det var det rigtige tidspunkt. Det betyder at jeg altså har mad stående og jeg konstant tænker på om jeg kan få noget i ham nu. SÅ jeg er ikke synderlig afslappet selvom jeg foregiver det. Det må han kunne mærke.
Nå jeg håber at du har nogle bud, undskyld hvis spørgsmålet er lidt rodet
Venlig hilsen
Mille