Svar: Spisning - 7 mdr.
15. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Mille
Tak for dit brev, din fine beskrivelse og dine tanker :)
I har ikke passeret "det åbne vindue", I er midt i det og det ser jeg blandt andet ved at din dreng meget gerne vil sidde med noget i hånden og selv gumle på mad. Denne interesse for selv at være med og putte i munden og smage, skal du udnytte og det vil være rigtig godt, at du starter hvert måltid på dagen med at give ham noget i hånden. På den måde vil han blive opmærksom på at det er spisetid og være mere klar, når du så kommer med skeen.
Derudover skal han have mad som smager af noget og du skal give ham så meget variation som muligt. Jo mere forskelligt jo bedre er det. Du må gerne variere mellem færdiglavet og hjemmelavet mad, netop for at få variationen ind så meget som muligt.
Du skal ikke have maden stående fremme hele tiden og nøde ham hver gang i går forbi en tallerken .. :) men det er vigtigt at du følger en helt fast plan for dagen. Det er vigtigt at han til bestemte tidspunkter, som passer med de tider hvor vi andre normalt spiser mad, sættes i sin høje stol, får mad i hånden efterfulgt af skemad. Du skal i første omgang ikke bekymre dig om hvor meget der glider ned, det der er vigtigt er rutinen og genkendeligheden omkring måltiderne og at det at spise forbindes med noget hyggeligt og rart.
Det er også super vigtigt at du får skruet gevaldigt ned for amningerne. Sålænge din dreng ammes så meget som han gør nu, får du ham ikke til at spise. Han har kun brug for at blive ammet 4 gange i døgnet, ammer du ham mere, så får han så meget mælk, at det fjerner lysten til skemad. Du er derfor nødt til at stoppe med at amme hele natten.
De 4 amninger skal naturligvis være fordelt over hele døgnet så han ikke mangler noget og det er her også vigtigt at han tilbydes skemad først og amning efterfølgende. Ligesom amningerne naturligt ligger på faste tidspunkter, på samme måde som maden gør det.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Starter med lidt frisk frugt at sutte på og suppleres med havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud) og frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30-12: Starter med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på og der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk (det kan være hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16: Starter med lidt frisk frugt i hånden og der følges efter med en portion flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Tilbydes lidt brødskorper, en kartoffelbåd, agurk eller lignende at gumle på og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet er jeres mad, det kan være lidt ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle der moses med grøntsager og sovs, lidt laks fra ovnen osv. Maden må gerne smage af noget og være almindelig krydret, mad med sovs er ofte et hit. Vand af kop
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20, puttes i sin egen seng.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Sover i sin egen seng om natten.
Som du kan se ligger de 4 amninger fordelt over hele døgnet og skemaden og mad i hånden i en helt fastlagt plan for dagen. Det er vigtigt at du forsøger at følge dette, for at få din dreng til at spise. Hold som sagt fast i at det ikke er mængderne der er vigtige lige nu - for mig er det uden betydning om han spiser 3 skefulde eller 1 dl. Det vigtigste er rytmen og det at han begynder at få fornemmelsen for at skulle spise skemad. Og den kommer, hvis du holder mælkeindtaget nede og følger ovenstående plan :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske