Brev:
Nattetisseri
15. februar 2010
Alder:
3 år, 1 mdr.
Nattetisseri
Hej,
Elias er, som du nok ved, en meget selvstændig dreng og tager ofte beslutninger på egen hånd :-) Det har han også gjort ift. ikke at ville have ble på om natten.
Elias har været renlig om dagen i over et år nu (som også var hans eget påfund, nægtede bare bleen fra den ene dag til den anden). Men vi oplever, at han tisser meget om natten. Enkelte gange har han dog en tør ble.
Elias nægtede en aften at få bleen på og vi aftalte at han så skulle ud og tisse, når han vågner om natten og kommer ind til os. Dette accepterede han fuldt ud, kunne dog ikke altid tisse.
På trods af dette have han ca. hveranden nat uheld. Nogen gange meget tidlig, andre gange sidste på natten. At sætte ham på toilettet inden vi gik i seng, hjalp ikke, her kunne han sjældent tisse. Elias var ked af det når det gik galt, men lærte også hurtigt selv at sige "det gør ikke noget".
Efter 14 dage aftalte vi med ham at han skulle have ble på igen, fordi det ikke er rart at tisse i sengen. Dette accepterede han ikke umiddelbart, han ville ikke bruge ble, dem skal lillebror jo have når han kommer:-) Så aftalte vi, at han fik et kryds hver gang bleen var tør om morgnen og når han havde 10 krydser ville han få en gave. (børnehavens råd)
Nu er det bare sådan at han nu har 6 krydser på næsten 3 uger og det ærger ham jo, at han ikke kan, når han så gerne vil.
Elias er vant til, at vil han noget så bliver han ved til han kan og mange "milepæle" har han også haft rigtig nemt ved.
Vi snakker meget med ham om at selvom man bruger ble om natten, kan man godt være en stor dreng. Og det at lillebror kommer, ikke betyder, at han ikke stadig også er vores lille dreng. Nogen gange forsøger vi endda at overspille den lille dreng lidt, ved at sige nu skal jeg lige hjælpe dig, når han skal ting han egentligt godt kan selv. Dette så han føler at han ikke pludeselig skal være stor - at han også har lov at være lille og få lidt ekstra hjælp og nærhed, end man egentligt behøver. Det er selvfølgelig på baggrund af at Elias er en meget selvhjulpen dreng.
Vi tror ikke at Elias er klar at undvære bleen om natten. Det virker nogen gange til at han faktisk tisser mere eller lige så meget om natten som om dagen.
F.eks. når Elias er i svømmehallen. Her er han en rigtig lille vandhund og sluger desværre også en del vand og er også tørstig efter stor aktivitet. Selv om at vi har været afsted om formiddagen, så tisser han ikke umiddelbart mere eller oftere efterfølgende, men hans ble om natten er ofte meget tung eller han tisser simplethen igennem.
Jeg har allermest lyst til at glemme alt om natlig renlighed for nu, få fokus på noget andet i en periode og måske de tørre bleer kommer helt af sig selv når han er klar.
Hvad tænker du, det er nok ikke nemt at få flyttet fokus!
Hvornår skal man begynde at bekymrer sig? og har du en forklaring på hvorfor han tisser så meget om natten?
Det skal lige siges at vi venter lillebror ankomst hvilken som helst dag nu, så en stor forandring i vores lille familie er allerede på vej.
Kærlig hilsen
Elias mor