Svar: Nattetisseri
15. februar 2010
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære Elias mor
Jeg synes det lyder som om at Elias ikke er klar til at undvære bleen om natten og jeg synes derfor I skal prøve at sælge idéen ved at tilbyde ham en ble som er til større børn - ikke en babyble, men en 'drengeble'.
Jeg vil anbefale dig at købe "DryNites Sleep Shorts" som er designet til at ligne rigtige boksershorts. De er til børn fra 4-7 år og dem vil han ganske givet godt kunne acceptere, netop fordi de er lavet til "store drenge". Derudover findes der faktisk også DryNites BedMats, som er et absorberende engangsunderlagen, der holder madrassen tør. Oversiden er blød og undersiden har en vandtæt membran og de kan absorbere op til 900 gram væske. DryNites produceres af Kimberly-Clark og de sælges i de fleste supermarkeder, på apoteket og hos Matas.
Det er vigtigt at I taler med ham om, at det ikke er hans skyld, men at han har en "drilleblære", det er vigtigt at han får frataget sig følelsen af ikke at kunne leve op til egne og jeres forventninger - for han kan faktisk ikke gøre for det.
Vores vandladning styres af det Anti Diuretiske Hormon, som udskilles fra hjernen, når vi sover, for at nedsætte urinproduktionen om natten. Det er på grund af dette hormon at vi kan sove igennem uden at skulle tisse. Men nogle børn er lidt længere tid om at udvikle evnen til at producere nok af hormonet og derfor tisser de i sengen om natten.
Nogle børn har også en urinblære, der ikke kan rumme nok urin i forhold til deres alder. Når de så tisser om natten, så tisser de mere end blæren kan rumme og derfor "løber det over". Det kan faktisk godt være tilfældet, selvom barnet rent faktisk producerer nok af det Anti Diuretiske Hormon.
At kunne holde sig tør om natten er altså ikke kun et spørgsmål om at ville det. Man skal også være fysiologisk parat, det kræver en vis homonel modenhed og den er man desværre ikke selv herre over :)
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke med det hele - også den forestående fødsel :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske