Svar: Mad - vil ikke engang smage
15. februar 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Lene
Det er svært, når barnet ikke engang vil smage ... Har man først passeret den alder, hvor barnet naturligt putter alt i munden, så er det rigtig svært at få introduceret nye fødevarer og få forebygget kræsenhed.
Du må prøve at opfordre ham til at gøre det du gerne vil "ind i munden skat, mmm mam mam, smager godt, ind i munden" osv. og også lade ham putte noget i munden på dig, ligesom du kan putte noget i munden på far osv. så han spejler sig i jer og forsøger at gøre det I gør og som han kan se er sjovt.
Du kan også prøve at give ham lidt sovs, dressing og anden form for 'dyppelse' fordi maden nogle gange er lidt sjovere at få i munden, hvis man får den 'dyppet' først. Det er ikke sikkert at han spiser den, men han tager den i munden og suger dyppelsen af og så er I jo et skridt nærmere målet - det er vigtigt at få maden ind i munden, for at lære at spise :)
Du skal udnytte at pasta ryger ned i alle afskygninger og give ham mad på en tallerken opdelt i rum. Der skal så lidt pasta i det ene rum og forskellige andre fødevarer i de andre rum. Når han starter med at spise sin pasta og putter det i munden, så vil han naturligt også blive ansporet til at prøve lidt af det andet med tiden. Igen må I gerne motivere ham til at smage på det andet, men det er naturligvis en balance, for mærker han et pres fra jeres side, vil han også gå helt i baglås. Det er vigtigt at han får madro og at der ikke er fokus på ham, hvad han spiser og hvordan han spiser.
Det vil også være en god idé at lade ham spise med gaffel, det kan gøre det lidt sjovere at spise selv. Nogle gange piller han måske maden af gaflen før den kommer ind i munden, og det er ligemeget - igen er det vigtigt at maden havner i munden :)
Håber du kan bruge ovenstående videre på vej, held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske