Brev:
Kræsenhed - 5 år, 11 mdr.
15. februar 2010
Alder:
5 år, 11 mdr.
Kræsenhed - 5 år, 11 mdr.
Kære Helen
Min søn på snart 6 år, er meget kræsen. De få ting han spiser uden at gøre vrøvl er pizza, pasta, pølser, pandekager og brød med leverpostej eller søde ting på. Det er ikke ret meget mere end dette.
Min mand og jeg spiser sundt og varieret, meget fisk og grønt og vores datter på snart 3 har heller ikke de store problemer. I børnehaven hvor der jo nu er indført obligatorisk madordning har de også bemærket min søns dårlige spisevaner og tænker lige nu over hvordan vi i fællesskab kan gribe sagen an, da han nogle gange spiser meget lidt. Det er et kæmpe problem hjemme idet han udtrykker meget højlydt og under beklagelse hvilke ting han ikke kan lide hver gang vi sætter os ved bordet, og at han VIL have det og det. (altid noget andet end det der er på bordet.)
Jeg er selv meget strengt opdraget og bare lært at spise hvad der var, men jeg har været bange for at ødelægge hans madlyst. Omvendt har han fået så meget lov til at bestemme at ja - vi har opgivet at tage kampen fordi vi har haft belastende forhold i vores liv. Det går helt tilbage til hans første tid, hvor jeg havde mange ammeproblemer. Men jeg spørger mig selv igen og igen, hvorfor han dog ikke kan se det fornuftige i bare at prøve at SMAGE, fordi vi sommetider har oplevet at han i virkeligheden godt kunne lide det. Der er mange ting, jeg er helt overbevist om at han kan lide, hvis han gav sig selv chancen, men føler han ikke, det er hans egen krop og egen mave?
Nu skriver jeg til dig fordi jeg er så dybt frustreret og igen har fået ødelagt hele måltidet af hans brokkeri, og nu har vi ikke serveret noget andet for ham, men ladet ham gå sulten fra bordet. (I øvrigt fra en rest lasagne som jeg ved han godt kan lide, men altså bare ikke ville have idag!)
Hilsen