Svar: Gruer for den eftermiddagslur
16. februar 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Pernille
Det vil ofte være en god idé at lade flasken indgå som en del af putteritualet, når jeres datter bliver 4 måneder vil hun kunne begynde med lidt skemad og det vil her være rigtig godt, at hun starter med at spise lidt skemad, når hun vågner og så får flaske inden hun skal sove igen.
Jeg tænker altså at rytmen for dagen vil ændre sig stille og roligt i takt med at hun bliver ældre og at det vil have en positiv virkning på hendes søvn - I kan dog allerede godt forsøge at prøve at oparbejde en rutine, hvor hun naturligt får mælk inden hun skal sove og mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske som nu
Leger, stimuleres osv.
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Vågner, leger osv.
Frokost ca kl. 13-13.30: Flaske og puttes til middagslur
Vågner igen, leger osv.
Eftermiddag 16.30-17: Flaske og puttes til 3. lur
Aften: Lege, hygge osv. og får flaske igen inden putning ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat: Evt. ekstra flaske, de fleste børn har fortsat brug for mælk om natten i denne alder. Nogle børn kan dog godt undvære, hvis de spiser store mængder af flasken og netop når man giver flaske, er fordelen jo at man ved præcist hvor meget barnet får :)
Som du kan se af denne plan, så ligner tidspunkterne for dagen meget fint det du beskriver, men forskellen på din plan og min er, at flasken konsekvent gives inden luren. Dette vil som sagt blive mere og mere naturligt i takt med at I også begynder med skemad, så på den måde arbejder tiden også for jer :)
I skal være opmærksom på at hun gerne må være vågen i 2-3 timer mellem hver lur nu, og at I sørger for at aktivere hende rigtig godt når hun er vågen. Hun skal bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt og hun skal opleve en fysisk og mental træthed, netop for at opleve behov for at sove. Pas derfor på ikke at putte hende for tidligt, tolk ikke hvert gab som tegn på at hun er træt og skal sove, det kan også være tegn på at hun keder sig ...
Det er klart at hvis hun kun sover ½ time, så vil hun naturligt blive hurtigere træt end hvis hun har sovet 2 timer. Men netop ved at få hende til at indtage mere mad inden putning og aktivere hende, så skulle I også gerne opleve, at hun begynder at sove lidt længere stræk igen.
Det kan også være nødvendigt at I i en periode vælger at trille hende med barnevognen, så hun får en lidt længere lur på den måde, simpelthen for at vende hendes krop til den rytme, til det behov :)
Håber I kan bruge ovenstående lidt videre, jeg har forsøgt at sætte lidt tider på, fordi det måske kan give lidt mere overblik, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske