Brev:
Problemer 1-2 timer efter putningen
16. februar 2010
Alder:
11 mdr.
Problemer 1-2 timer efter putningen
Hej Helen
Det går fremad med Emils nattesøvn, som du gav nogle gode råd om sidst jeg skrev, men han er stadig vågen 6-10 gange på en nat og det er godt nok hårdt at skulle ind til ham så ofte.
Putningen i egen seng går godt - at få en flaske i sengen tror jeg gjorde den helt store forskel. Han falder ofte i søvn, hvis ikke med det samme, så ret hurtigt. Men så starter problemerne 1-2 timer senere. Han vågner og er ked af det.
Nogle gange kan vi få ham til at falde i søvn igen, hvorefter han så vågner ½-1 time senere, er ked, sur, sætter sig op, og så er det måske den her gang eller en af de senere hvor det kan tage op til 2 timer at få ham til at falde i søvn igen. Han er tydeligvis træt, men meget opmærksom på at han i hvert fald ikke vil være alene og stadigvæk er det helst mor der skal være der og sidde hos ham. Selvom han også får en flaske på dette tidspunkt, fungerer den ikke helt på samme måde. Her er vi lidt uenige om hvordan det så skal håndteres.
Faderen mener at han så må ligge og græde lidt, fordi der alligevel ikke er noget at gøre. Så kommer han ind til ham senere og tager ham oftest op og går lidt med ham før han ligger ham igen. Måske falder han til ro efter dette, men ellers så starter seancen forfra. Her kommer jeg så nogle gange ind i billedet, fordi jeg har svært ved at han ligger og græder. Min metode er så at sidde hos ham, tage ham lidt op, hvis han er meget ulykkelig og når han falder til ro, så sidder jeg lidt på værelset, men rykker mig væk, så han ikke direkte kan se mig, men kan sige beroligende lyde, hvis han bliver ked af det.
Min mand synes jo nok at jeg gør det værre ved at blive derinde, og det er til dels nok også af egoistiske grunde, da jeg simpelthen ikke orker at gå frem og tilbage mellem hans værelse og min egen seng, jeg er bare for træt.... Men det stopper selvfølgelig ikke her. Som oftest har han en længere søvnperiode efter sin lange "vågne" periode på måske 3-4 timer, men herefter vågner han gerne en gang i timen, men skal for det meste bare have hjælp til at finde sutten.
Klokken seks har jeg sat som min grænse og der kommer han med mig ind i seng og putter lidt, nogle gange sover han videre, andre gange ikke, men ligger bare og snakker og leger og brokker sig, hvis vi prøver at få ham til at sove. Få gange har han sovet længere i sin egen seng og vågnet og været frisk og så ligger han og snakker/kalder - ikke græder som han ellers gør.
Eftermiddagslurene i barnevognen går rigtig godt. Nogle gange (som nu) går formiddagsluren, måske også for godt og han sover 3-4 timer i stedet for sin sædvanlige 1-1½. Jeg har ladet han sove det, fordi jeg har tænkt at det må være fordi han behøver det ovenpå hvad der jo også må være en hård nat for ham (og måske også fordi jeg får en pause). Eftermiddagsluren er selvfølgelig herefter begrænset, men jeg tænker også at der ikke er så lang tid til han skal på institution og her kun får en lur om dagen.
Han er stadigvæk det dejligste og gladeste lille menneske, når han er vågen. Spiser og drikker fint, men er ikke så langt fremme motorisk (men det var hans storebror heller ikke), dvs. han kravler ikke (møver sig dog lidt rundt på maven), rejser sig ikke op ad ting, flytter kun sjældent fødderne hvis man holder ham stående - er til gengæld meget "snakkende" (igen ligesom hans storebror, der nu både går og snakker meget fint!).
Jeg ved ikke præcis hvad mit spørgsmål til dig er, for jeg ved ikke hvor meget man kan gøre ved Emils nattesøvn længere, frygter at han bare er sådan, men prøver at trøste mig med at det jo nok bliver bedre på et tidspunkt, så måske er det bare det jeg vil bekræftes i. Og så måske et lille hint om hvornår jeg kan forvente en sådan naturlig forbedring?
Med venlig hilsen
Eva