Svar: Vågner med skrigeri
16. februar 2010
Alder:
16 mdr.
Kære I
Når vi sover, så består vores søvn af forskellige faser, vi sover let, sover dybere, sover meget dybt og har også perioder hvor vi drømmer. Vores søvn veksler hele natten mellem disse forskellige stadier af let og dyb søvn.
Nogle børn vågner konsekvent med gråd, og det er ofte meget frustrerende, fordi man får fornemmelsen af at barnet aldrig vågner udhvilet og glad, hvilket vi jo gerne vil have :) Samtidig bliver man naturlig urolig for om der er noget galt, om barnet har ondt, om man gør noget forkert eller som dig om man giver barnet en dårlig vane.
Man skal naturligvis sikre sig at det ikke skyldes øreproblemer eller andre smerter. Men normalt handler det om at barnet vågner direkte fra den dybe søvn og det er ikke fordi du har gjort noget galt eller fordi der er noget galt med din dreng. Det skyldes det dybe søvnstadie, som han vågner op af.
Det er derfor vigtigt at du tager det stille og roligt og ikke tror du gør noget forkert og går og bliver ked af det. Din dreng spejler sig i dig og jo mere rolig du kan være, jo mere rolig bliver han også når han vågner. Det er en rigtig god idé at sætte ord på "nååå, bliver du bare så ked af det, sååå". Det hjælper for det første dig at sige noget, men det hjælper også ham at høre roen i din stemme.
Tag ham op til dig, hvis han ikke kan hjælpes videre i søvnen, hvor han ligger, berolig ham med ord og kærtegn - berøring og varme virker i sig selv beroligende. Giv ham gerne lidt at drikke, måske kan du også have lidt frugt eller en kiks i nærheden, som kan berolige ham lidt, når han vågner. Tag ham ind i dobbeltsengen og prøv om I nogle gange kan få ham til at sove videre.
De fleste børn vil vokse fra at vågne op fra den dybe søvn - hvor lang tid det tager, tør jeg desværre ikke sige.
Rigtig meget held og lykke, rigtig god weekend. Håber du har fået lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske