Svar: Kaster op af grøntsagsmos
16. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
Det er min erfaring at børn ofte får opkastfornemmelser af kartoffelmos og det er derfor en god idé at du forsøger at lave mos uden kartofler. Derudover lyder det som om at det handler meget om konsistensen af grøntsagsmosen og du må her forsøge dig lidt frem.
Det er en god idé at blende grøntsagerne med både fedtstof og mælk, du kan også lave lidt smørsovs, tomatsovs eller lignende og komme det på mosen. Det gør at nogle børn spise det bedre fordi det smager af mere og sovsen gør også at mosen glider lidt lettere ned.
Prøv i første omgang at give hende mos af kun en slags grøntsag og bland ikke for mange sammen. På den måde vil du også finde ud af, hvad det er for grøntsager der har tendens til at give hende kvalme. Prøv f.eks. at lave en ren gulerodsmos, en ren blomkålsmos, en ren kartoffelmos, mos af jordskokker, græskar, ærter osv. Server det separat, så hun stille og roligt introduceres til den forskellige smag som grøntsager har. De smager jo af meget mere end grød gør.
Du kan også forsøge med grøntsagsmos til frokost, for at se om hun bedre kan kapere det på det tidspunkt af dagen og så give grød om aftenen i en periode. Da du ikke giver flaske om formiddagen, vil der sandsynligvis også være lidt bedre plads i maven til grøntsagsmos til frokost og dermed mindre risiko for at det kommer retur.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine tider, ser således ud:
Tidlig morgen 6.30: Flaske
Sen morgen 8.30-9: Frisk frugt i hånden at sutte på, en lille smule grød med frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur, det er fint at du allerede kan putte uden flaske her, giver måske mere plads i maven til grøntsagsmosen til frokost
Frokost 12: Tilbydes lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende at gumle på og får grøntsagsmos, hvor grøntsagerne lige nu serveres separat, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur, alt efter hvor sent denne lur ligger, vil hun evt. have behov for et lille mellemmåltid før bestående af lidt frugtmos og frisk frugt.
Evt. flaske, når hun vågner af sin lur, de fleste børn vil i denne alder have brug for en ekstra flaske om eftermiddagen.
Aften 18: Grød, suppleres med lidt rugbrødsbjælker, agurk, frugt osv. i hånden at sutte på, vand af kop
Flaske og puttes til natten 19-19.30
Sen aften 23-24: Flaske og begynder at kunne sove igennem 5-6 timer uden at få mælk.
Som du kan se indgår der i denne plan de ca 5 flasker som du selv giver i løbet af døgnet. Derudover 3 måltider skemad - morgengrød, frokostmos og aftengrød - lige nu foreslår jeg altså mos til frokost, for at se om det går bedre.
Derudover vil jeg anbefale dig at du begynder at give hende mad i hånden, som hun kan sutte saften ud af, gumle på og opbløde med spyt. Det vil styrke hende mundmotorisk og lære hende at mad smager forskelligt, men det vil også gøre at hun stille og roligt fornemmer, hvor 'brækrefleksen' sidder og får lidt fornemmelse for, hvor langt ind i munden man kan komme mad, før man kaster op.
Håber ovenstående plan hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske