Brev:
Rytme (eller ej) og mad
16. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Rytme (eller ej) og mad
Kære Helen
Vi begyndte så småt for et par måneder siden at give vores datter på 6 måneder skemad, og det er faktisk gået ok. Vi er også så småt begyndt med kød og fisk i hendes grøntsagsmos, og det går egentlig også ok. Jeg har ammet hende, men er stort set stoppet med det nu, pånær om natten, og i stedet får hun flaske lige inden hun skal sove.
Jeg synes dog, det er utroligt svært at få hende ind i en rytme. Nogle gange vågner hun kl 5 om morgenen og kan ikke sove mere, og andre gange kan hun sove til kl 8.30, selvom hun er kommet i seng samtidigt om aftenen (det er dog ikke ofte, normalt vågner hun mellem 6.30 og 8).
Udover det, så er hun begyndt kun at sove 45 minutter hver gang, hun skal have en lur. Kan dette skyldes, at hun ofte falder i søvn, når hun får sin flaske? Den eneste rytme hun er i, er at hun kan være vågen 2½ time, og så er hun træt og skal puttes.
En 'normal' dag kan se således ud:
kl.5.30: Ammes og sover videre i mors seng
kl 7.00: vågner og hygger lidt inden vi står op
kl 7.30: morgenmad - grød med frugtmos
kl 9.30: flaske og puttes til lur
kl.10.45: Vågner
kl.11.15: frokost - anden grød med frugtmos
kl.13.15: Flaske og lur
kl 14.00 (måske 14.45, hvis vi er heldige!): vågner
kl 14.30 el 15.00: frugtmos (eller yogurt med frugtmos)
kl 16.30: flaske og lur
kl 17.00: vækkes
kl 17.30: aftensmad - mos med kød
kl 19.30: flaske (evt. med vælling) og puttes
Jeg er begyndt at give hende lidt yoghurt om eftermiddagen sammen med frugtmos, for jeg synes ikke hun spiser så meget mme når hun får sin flaske. Hun tager måske 70-80 ml hver gang. Af og til får hun en lille smule sødmælk til sin mad, sammen med vand. Er det nok?
Og hvordan kommer vi videre nu med mad? Hun er meget interesseret i vores mad, og hvis hun kan få fat i det, kommer det i munden og så sutter hun på det. Men hun vil ikke have sin egen mad, hvis det ikke er pureret. Må vi begynde at give hende noget? Mange gange spiser hun ikke særlig meget til måltiderne, hvilket jo sikkert skyldes at hun har fået en flaske lige inden sin lur. Skal jeg droppe flaskerne for at hun får nok grød/mos? Hvis jeg gør det, får hun så nok mælk?
Jeg ved godt, at det var en hel masse spørgsmål på én gang (og jeg kunne sikkert også komme på flere!), men jeg håber at det var nogenlunde klart hvad mine problemstillinger var.
Kærlig hilsen
Hanne