Svar: Rytme (eller ej) og mad
16. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Hanne
Det lyder som om at det går rigtig godt med skemaden hos jer og det er rigtig fint at du nu er gået over til flaske og bibeholder amning på yder-tidspunkterne.
Jeres datters mælkebehov er fortsat stort, de fleste børn vil i denne alder have behov for min 800ml mælk i døgnet og det vil ofte være fordelt på 6 amninger eller flasker. I 7 måneders alderen trappes ned til 5 og derefter 4 flasker og her begynder maden så at fylde lidt mere. Det vil her normalt være flaskerne om dagen der fjernes først, netop for at give plads til mere mad i maven.
Jeres datter må med den alder hun har nu spise stort set alt. Du kan lave grøntsagsmos af: Kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det, men i små mængder.
Det er rigtig godt at I nu er begyndt med lidt kød og fisk i hendes grøntsagsmos. Det vil være fint at give hende det både til frokost og om aftenen og udgangspunktet er den mad I andre spiser. Du kan f.eks. koge lidt kylling og hakke det, tage lidt laks, rødspætte eller hvad I nu får og give hende det ned i mosen, ligesom sovs også er godt til at give smag. Hvis I skal have en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs, og det er krydret med løg, timian, oregano eller lignende milde krydderier, så må hun gerne få lidt af dette på sin grøntsagsmos.
For at hun kan træne sin mundmotorik vil det være rigtig dejligt for hende at få lidt i hånden, som hun kan sutte på, suge saften ud af, opbløde med spyt og gumle på.
Det er helt normalt for alderen at hendes ene lur ikke varer mere end 45 minutter, det er ofte formiddagsluren der er så kort. Middagsluren varer så længere tid, gerne 2-2½ time, hun må gerne sove 3½ time i løbet af dagen. Hvis hun sover en kort formiddagslur og en lidt længere middagslur vil hun ofte begynde at kunne nøjes med kun to lure dagligt. Hvis hun sover kortvarigt hele dagen igennem, vil hun måske have behov for 3 mindre lure.
Det afhænger naturligvis også af hvor lang en nattesøvn hun tager og det er klart at de dage, hvor hun sover en nattesøvn der varer fra 19.30 til 8.30 - altså 13 timer, vil hun ikke kunne sove mere end 2 timer i alt i løbet af dagen. De dage, hvor nattesøvnen er meget kort, vil hun om dagen naturligt sove længere.
Så længe hun selv kan regulere sit behov og virker til at trives og have det godt, så kan man diskurer, hvor meget du skal gå ind og justere hendes søvn. Samlet set får hun den søvn hun har behov for, men det kan naturligvis være svært for dig at planlægge særlig meget, når hun sover varieret :)
En plan for dagen du kan forsøge at følge ser således ud:
Tidlig morgen 05.30: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur, sover 45 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 13.30, sover her gerne et par timer. du kan overveje om du skal trille hende en tur i barnevognen for at få hende vænnet til at tage et lidt længere søvnstræk her
Eftermiddag 16: Frugt i hånden, lidt frugtmos, flaske
Powernappen springes over, hvis hun har sovet lang middagslur ellers er det naturligt at hun sover 3 korte lure dagligt.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, vand af kop.
Flaske med vælling og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Med hensyn til yoghurt, så giv hende ikke for meget af dette - max ½ dl. Hun skal være over 9 måneder før komælk må udgøre en større del af hendes indtag. Det er bedre at udnyttet at hun kan få lidt af jeres mad, kartoffelmos, sovs osv. hvis det er lavet med sødmælk så hun på den måde vænnes til familiemaden :)
Det er fint fortsat at purere hendes mad med den alder hun har, lige nu skal du fokusere på variation og især smagsvariation. I takt med at hun vender sig til at gumle på noget selv og styrker sin mundmotorik kan du begynde at give hende lidt grovere mos. Kød og fisk i mosen, brug af kødsovs osv. er i sig selv med til at give struktur og bid. Også havregrød er godt til at øve mad med lidt mere struktur.
Jeg håber at være kommer lidt omkring det hele, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske