Svar: Min datter vil ikke spise - 6 mdr.
17. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Kære desperate mor
Du skriver ikke hvor tit du ammer, men der er ingen tvivl om at dine amninger nok skal sættes ned, hvis du vil have din datter til at spise. Jeg vil anbefale dig at du ikke ammer mere end 5 gange i døgnet.
Det er vigtigt at du følger en helt fast plan for dagen. Det vil sige faste tidspunktet for skemad, amning og søvn. Det er vigtigt med genkendelighed og det giver en plan. Hun skal sættes i den høje stol, når hun skal spise og du skal give hende mad, som er relevant for hendes alder. Du skal ikke fokusere på hvor meget hun spiser, 3 skefulde er bedre end ingenting.
For at få hende til at åbne munden, er du nødt til at hjælpe hende med at holde fokus. Hun skal sidde foran dig og hun skal spejle sig i dig. Derfor skal du ikke lægge bånd på dig selv, men selv åbne munden og også verbalisere positivt om maden. Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde: "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil uden på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om og holde en fast rytme.
Du bør også tilbyde hende mad i hånden og starte hvert måltid med noget i hånden, som hun kan sutte på og opbløde med spyt. Det gør hende opmærksom på at det er spisetid og samtidig får hun øvet sig mundmotorisk og finder ud af at det at spise og få noget i munden faktisk kan være rigtig rart.
Planen du skal følge ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Starter med frisk blød frugt i hånden, f.eks. en appelsinbåd at sutte saften ud af og suppleres med havregrød, lavet med nutramigen. Vand af kop.
Formiddag 9.30: Igen lidt frugt i hånden, og tilbydes lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 uden amning
Frokost 12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og du giver hende så grøntsagsmos og stille og roligt begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen. Det kan være hjemmelavet mos, du må også gerne give hende lidt mos fra glas. Det er ikke så vigtigt, hvad det er om det er hjemmelavet eller købt, lige her i starten hvor hun skal lære at spise, er det vigtigt at det er noget varieret og noget hun finder interessant. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur mellem 13-14, sover et par timer
Eftermiddag 16: Tilbydes amning og får også her lidt frisk frugt i hånden at sidde med, det kan være stykker af appelsin, blomme, fersken, moden pære, melon eller lignende. Nogle gange vil hun måske også gerne have lidt frugtmos. Vand af kop
Powernapper evt, men begynder måske at kunne springe denne lur over
Aften 18: Tilbydes lidt brødskorper, en kartoffelbåd eller lignende i hånden at starte med og får så grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad. Det vil sige at hvis du laver f.eks. frikadeller eller laks, så kan hun få lidt af dette ned i sin mos, ligesom hun også kan få lidt tomatsovs på for at give lidt smag. Tomatsovs kan laves uden mælk. Vand af kop.
Puttes til natten med amning ca 19.30
Sen aften 23-24: amning
Nat 24-05: Skal ikke længere have brystet om natten, men kan tilbydes eller hjælpes med at skifte stilling i stedet.
Som du kan se så er der i denne plan plads til 5 amninger og det er rigeligt til at dække hendes mælkebehov. Derudover er der masser af måltider dagen igennem og alle skal de følge samme rytme - mad i hånden, følge efter med skemad, sætte hende i den høje stol foran dig, hjælpe med at holde fokus, åbne munden, verbalisere osv. Du må ikke lægge bånd på dig selv, maden og det at få skemad skal virkelig gøres interessant!
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke. Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske