Svar: Ændring i madplanen
17. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Kære tvillinger og mor :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 3-4 måltider skemad, samt 1-2 mellemmåltider og ca. 4 flasker i døgnet.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flasken trappes stille og roligt ud, så de til sidst helt kan undvære
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Her gives flaske eller flerkornsgrød med frugtmos. Da dine børn ikke spiser flaske sen aften, men rent faktisk sover igennem fra de puttes og til næste morgen tidlig, vil det normalt være relevant at bibeholde flasken her. Hvis du erstatter flasken med grød, vil de sandsynligvis have behov for flasken sen aften, for at få væskebehovet dækket.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, de må gerne få lidt ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle moset ned i grøntsagerne, lidt laks fra ovnen osv. Ligesom det vil være godt at give dem lidt blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Evt. flaske - de fleste børn har brug for flaske her og at sove igennem i denne alder er ofte at sove 5-7 timer uden mælk. Men hvis dine børn kan sove uden allerede nu, så er det helt fint, så må du i stedet bibeholde flasken om eftermiddagen :)
Du må meget gerne bruge lidt forskellige krydderier i deres mad. Hvis du f.eks. laver lidt kødsovs, hvor det hakkede kød står og småsimrer på panden i tomatsovs krydret med lidt timian, løg og oregano, så må de gerne få dette. Lidt boller i karry, naturligvis ikke krydret meget stærkt må de også gerne få. Maden må meget gerne smage af noget, jo mere smagsvariation, jo bedre er det faktisk. Det er kun de meget stærke krydderier som peber, chili og for meget salt, du skal forsøge at undgå.
Krydderier som timian, oregano, basilikum, karry, kanel, soltørrede tomater, oliven, løg, hvidløg osv. kan du roligt bruge.
Mad i hånden kræver øvelse og de bør være under opsyn, når de sidder med noget i hånden. Det er vigtigt at de får det og du må så udskifte det de sidder med, når det er nødvendigt. Giv dem blød frugt, som både af appelsin, blomme, fersken som ikke så let knækker. Æblebåde knækker meget let og kan sætte sig fast i halsen. Giv dem rugbrødsbjælker (se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver dem), udskift rugbrødsbjælken når den er blevet for blød og giv dem en ny at gumle på.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med dem begge :) Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske