Brev:
Ulykkelig søvn - 3 mdr.
17. februar 2010
Alder:
3 mdr.
Ulykkelig søvn - 3 mdr.
Hej Helen.
Lige først vil jeg rose din side, den har hjulpet mig mange gange i mit forsøg på, at lære min skønne søns signaler at kende.
Først får du lige lidt hurtig viden omkring hvem min "store" dreng er. Jeg fødte d. 3 dec. 09, efter at være gået 1 uge over tid, fødslen gik hurtigt og var ukompliceret, den varede 6 timer fra første ve til han var ude.
Magnus som hans navn er, var 54 cm lang og vejede 4185 g.
Efter 2 døgn begyndte han at blive mere og mere ked om dagen og dette fortsatte, hvor vi havde svært ved at trøste ham.
Jeg ammer ham fuldt, så SP snakker om, at min mælk er meget kraftig, som betyder at han vokser i turbo fart, og dette kan gøre ondt i både mave og lemmer.
Han bliver ammet ca. hver 2 til 3 time, og der imellem får han nogen gange lidt Kamillete med lidt sukker. (50ml til 1 tsk.) SP råd, til at berolige ham.
(Han er nu næsten 3 mdr. og er 65 cm og vejer 8,1 kg).
Når jeg ammer ham, virker han ikke rigtig sulten, men vil dog gerne spise, endten imens eller også bagefter gir han sig, virker urolig, gylper, bøvser og prutter også meget, hvilket virker generende på ham.
Han har afføring hver anden dag og én gang kom det først på 4 dagen. Jeg har prøvet at have en kranio- og sekratterapeut på ham, som ikke har kunne mærke noget usædvanligt.
Min frustration er, at Magnus sover nogenlunde om natten dvs. at han begynder at sove mellem 19.30 0g 20.30 tiden og så vågner han hver 2,5-3,5 time imellem hver amning. Nogen gange tager han dog 6-7 timer første gang.
Det er mere om dagen, jeg ikke aner hvad jeg skal gøre. Når han vågner om morgenen ved 6 tiden, så er han veludhvilet, han pludre og griner. Han vil ikke ammes.
Efter ca 1 time begynder han at knirke, der har han ligget og snakket lidt med far og mor og derefter lidt inde på sit aktivitetstæppe. Jeg tolker det som træthed.
Inden jeg så lægger ham, prøver jeg at amme ham, men det vil han overhovedet ikke og bliver rigtig ked, så siger jeg stille og roligt til ham, at jeg kan se han er træt og derfor skal sove. Så jeg lægger ham i sin seng og så begynder han virkelig at blive ked, med tåre og skrig. Efter højst 1 min. tager jeg ham op for at trøste ham, hvilket jeg godt kan have svært ved, fordi han er så ked. Når det så er lykkes, så lægger jeg ham igen og det hele starter forfra. Han er våd af sved og tårer ned ad kinderne og helt røde øjne.
Nogen gange tager jeg ham simpelthen op og vader rundt med ham, til det heller ikke virker mere, og han til sidst efter ca 3-4 timer falder omkuld efter at have været små ked. Han vågner så efter de berømte 40 min. og starter forfra. Jeg prøver, som du skriver, at tage ham så snart jeg hører, at han vågner, men der er intet at gøre.
Ellers kører vi en tur enten i bilen eller barnevognen, det hjælper men kun så længe vi kører og det er heller ikke altid muligt, hvis jeg vi skal noget.
Så fandt jeg på, at give ham Kamillete i sin seng, det hjælper, men han drikker 125 ml og vil kun lukke sine øjne når han har den i munden og falder helt i søvn, så jeg er nød til at stå derinde og holde flasken.
Nu er det som om han kun vil sove med den flaske og nogen gange hjælper den heller ikke, så vågner han op lige så snart jeg tager den.
Sut gider han ikke, øver dog stadig, da jeg synes den var rigtig god til hans storebror, da han var lille.
Men stort set sover han aldrig mere end 1 time ad gangen om dagen og så er han ellers vågen mellem 2-3-4 timer, små klynkende og utilfreds. Så ialt sover han ca 3 timer i dagstiden og har gjort det siden han blev født.
Jeg bliver ked og frustreret som mor og føler til tider at jeg er en dårlig mor, når jeg ikke kan trøste mit barn. Trods jeg også har en skøn knægt på 6 og har prøvet det før.
Ligeså bliver jeg udkørt og kan nogen dage næsten ikke hænge sammen. Kan ikke hvile om dagen, for jeg får (måske) højst 40 min. ad gangen.
Nogen gange kan jeg mærke, at jeg ligesom bliver sur på ham, fordi han ikke vil noget. Det gør at jeg bliver rigtig led og ked ved mig selv og han bliver forvirret.
Hans far prøver også at tage ham, men det virker slet ikke og han skriger bare, til jeg tager over og det hjælper en lille smule.
Hvad skal jeg dog stille op? Søger næsten en følgeplan jeg kan prøve, så jeg har noget at holde mig til, så jeg ikke flakker rundt i det hele og gør "lille" Magnus snot forvirret.
Kærlige hilsner fra
den ulykkelige mor. :-(