Svar: Ulykkelig søvn - 3 mdr.
17. februar 2010
Alder:
3 mdr.
Kære ulykkelige mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil gerne give dig lidt tanker og råd med på vejen.
Der er ingen tvivl om at du har godt med mælk og at Magnus får god mælk hos dig - at han er meget vågen handler altså ikke om at han ikke får mad nok.
Du skriver at han altid har sovet meget korvarigt og det betyder at hans krop ligesom er indstillet til at det er sådan det skal være - det er det han har lært, det er den rytme han har. Samtidig har han en alder nu, hvor børn ofte sover mere kortvarigt om dagen, han følger meget mere med i hvad der sker omkring ham og vil ligesom ikke gå glip af noget, han er på en slags oplevelsesrejse, hvor det lige nu gælder om at få set og oplevet så meget som muligt og derfor også sove så lidt som muligt. Men naturligvis skal han have søvn og det er rigtig fint at du hjælper ham med at få koblet af og få sovet i løbet af dagen.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en 3-lure-om-dagen-model, hvor han sover formiddagslur, middagslur og lur sidst på dagen. Samlet set vil de fleste børn i denne alder sover ca. 5 timer i løbet af dagen og 10 timer om natten. Hvis han er et barn der sover betydeligt mindre end gennemsnittet, så vil hans lure naturligt være kortere og nattesøvnen ligeså, men stadig vil det være vigtigt at han sover 3 lure dagligt, så han får et afbræk.
Det bliver lidt lettere at arbejde på denne rytme, når han begynder at få skemad. Det vil være hensigtsmæssigt at skemaden gives når han vågner af en lur og brystet inden han skal sove igen og på den måde skabes naturligt en rytme, som også vil påvirkehans indre ur og dermed søvn og behov for søvn. Men du kan godt allerede nu forsøge med lidt rytme og rutiner.
Det kan være en god idé at amme ham inden han skal sove og hvis han virker meget tørstig, når han vågner af en lur, så må du også amme ham der. Men ellers er det en god idé at amme ham, putte ham og når han så vågner sørge for at vågentid er aktiv tid. Han skal ses som en aktiv baby og ikke som et spædbarn og det er vigtigt at du hjælper ham med at bruge sig selv både motorisk og mentalt når han er vågen. Efter leg, pludren, skiftning osv. får han bryst igen, så han er fyldt godt op med mælk og puttes så til lur.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng, vågner ofte med en ekstra amning og dagen begynder
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur, sover måske 1½ time
Frokost 13-14: Ammes og puttes til middagslur, sover her ofte den længste lur, som måske varer 2-2½ time
Sen eftermiddag 17: Ammes
Tidlig aften sover dagens 3. lur
Aften 20-22: Ammes mere eller mindre efter behov, spiser ofte hyppigt og er ofte vågen om aftenen i denne alder - ammes rigtig godt inden putning til natten.
Sen aften/tidlig nat: Ammes efter behov 1-2 gange om natten.
Du skriver at du forsøger at amme ham om morgenen tidligt, men at han sjældent vil dette - derimod vil han gerne tage imod en flaske kamillete. Du skriver også at når han tager flasken så er du "nødt til at stå derinde og holde flasken" - det betyder altså at din dreng ikke ammes eller får mælk i din seng ..? Kan du ikke ligge ned at amme? Jeg tænker at din dreng jo har behov for at få mælk ellers ville han ikke drikke 125ml af flasken og at han sandsynligvis godt vil kunne sove videre, hvis du lægger dig med ham og ammer ham i din seng. Derfor skriver jeg i planen "ammes og sover videre i mors seng".
Ved at lægge dig med ham, er der større sandsynlighed for at kunne amme ham i søvn, den nære, tætte fysiske kontakt, varmen osv. vil naturligt dysse ham mere til ro - hvis I først står op og er aktive, så er sandsynligheden for at han vågner mere noget større.
Sut er han nok ikke til, men det er fint at du forsøger. Det vil også være rigtig godt, hvis du prøver med en klud. Lad kluden være der hver gang du ammer, så han vender sig til at have den ved sit ansigt og lad den følge med fra din favn og ned i sengen, barnevognen osv. hvor han nu puttes.
Tillad dig selv at gå en tur med ham i barnevognen dagligt, f.eks. til hans middagslur så du hver dag sikrer dig at han får en god lang lur. Det vil være med til at han også får en påvirkning af sit indre ur og dermed også selv vender sig til at skulle sove lidt mere. Som du selv skriver, har han aldrig lært at sove længere stræk af gangen og det skal han lære nu - gerne en gang dagligt, ved at du triller med barnevognen. På sigt skal han naturligvis lære at sove uden at skulle køres, men det er udmærket at gøre det som en fast rutine, for at få rutinen lagret i ham :)
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke - rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske