Brev:
Kostplan - 6 mdr.
17. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Kostplan - 6 mdr.
Hej Helen
Jeg er flittig læser af din brevkasse og har nu fået meldt mig til, så også jeg kan benytte mig af din store viden.
Kort fortalt er jeg mor til tvillinger på 6 ½ måned – en dreng og en pige. De er født til tiden og vejede hhv. 3590/52 cm og 3330/50cm, så det var store tvillinger. De vejer i dag hhv. ca. 10 og 8 kg.
Mit spørgsmål går på en dagsplan eller måske mere en kostplan for dagene fungerer egentlig meget godt. Som det ser ud nu forløber dagen ca. som følger:
Kl. 6-7 vågner og får flaske – de tager typisk max. 100-120 ml på trods af at de ikke får noget sen aften/nat.
Kl. 9 – får flaske igen og puttes til formiddagslur der typisk varer ca. 45 min. Igen er det begrænset hvor meget mælk de tager, max. 100ml og ofte mindre.
Kl. 11 – får grøntsagsmos som de spiser godt af – vel 1 – 1½ dl hver. Jeg putter modermælkserstatning i ca. 100ml (pulver) for at få lidt mere mælk i dem. Frugtmos til dessert.
Kl. 12 flaske og puttes til middagslur. Igen tager de meget lidt – typisk alt mellem 20-80 ml. De sover typisk 2½-3 timer her.
Kl. 15 flaske igen – tager alt mellem 100-150 ml. Oftest kun 100 ml.
Kl.17:30 grød og frugtmos. De spiser godt og grøden laver jeg også på modermælkserstatning (100-120ml).
Kl. 19: flaske og puttes til nat. Tager heller ikke her ret meget mælk, oftest kun omkring de 50 ml.
De sover hele natten på nær få småopvågninger der klares med sutten og vågner ved 6-7 tiden.
Det er meget aktive børn i deres vågne perioder – de pludrer, vender og drejer sig, sidder i højstole hvor de roder med deres tingel-tangel og de vil meget gerne ”stå og hoppe” hos en af os.
Nu har jeg så følgende spørgsmål:
Jeg har over en periode skrevet ned hvor meget mælk de får i det hele, altså med det der er i mosen og grøden og det bliver til ca. 500-550ml i løbet af et døgn – er det nok ?
Det er meget tydeligt at de ikke rigtig gider det
med flasken mere, så jeg er på herrens mark i forhold til at skulle få mere mælk i dem.
Er det OK at de ikke får noget hele aftenen/natten ?
Vi har haft prøvet at vække dem og give dem mælk sent om aftenen og også tilbudt det hvis de en gang imellem er vågnet selv, men selv der tager de højst 50ml både hvis de er vågne og i søvne, så de er øjensynligt ikke sultne.
Vi er tilbageholdende med at indføre yderligere skemad (morgenmad) og fast føde i det hele taget, fordi det er så svært at få noget mælk i dem, så jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre din mening samt meget gerne et forslag til evt. anden kostplan.
Vi er selvfølgelig ikke så glade for at skulle ændre på soverutinerne netop fordi det fungerer så godt. De er nemme at putte både dag og aften og det er jo dejligt og betyder meget i en tvillingefamilie som vores. Vi har også en stor dreng på ni år og aftenen er næsten det eneste tidspunkt vi rigtig har tid til ham, så det betyder en del for os at der er tid til ham der.
Hvad er i øvrigt din mening omkring jerndråber – er det kun hvis de ikke får 400ml modermælkserstatning eller bør vi give dem jerndråber under alle omstændigheder ?
På forhånd mange tak for dit svar.
Med venlig hilsen
Tvillinge-moderen