Brev:
Hård mave / forstoppelse
17. februar 2010
Alder:
6 mdr.
Hård mave / forstoppelse
Kære Helen
Ja så er jeg her igen. Nu handler det om at Sophus (10 kg og 74 cm) har hård mave efter at være begyndt på alm kost.
Han har fra han var 14 dage, fået movicol Junior, da han var indlagt med en forstoppelse.
Efter at være begyndt på alm mad er hans afføring nu hård og der kan gå 2 dage imellem. I disse perioder er han mere pjevset, hvilket jo er forståeligt og når han så endelig kommer af med det, kommer der virkelig meget.... først hårde kugler, dernæst mere blødt.
Jeg er meget opmærksom på at give ham varieret mad og han spiser nu alt han får serveret. Jo mere det smager af, jo bedre og det er jo dejligt! Jeg giver ham havregrød eller øllebrød til morgenmad og vand af kop. Grøntsagsmos med en kødbolle i til frokost eller en halv avokado med lidt kød eller fisk i. Aftensmaden består også af grøntsagsmos (kartofler, broccoli, gulerødder, ærter og majs med kød eller fisk. Til mellemmåltider får han gerne frugtmos fra glas eller lidt frisk frugt (appelsin, kiwi mm)
Han drikker i snit ca 800 ml modermælkserstatning i døgnet hvilket jeg er meget opmærksom på da jeg jo ikke ønsker hans mave skal gå helt i stå.
Problemet er at han ikke drikker ret meget af kop. Jeg startede med et lille snapseglas, så til alm babykop med motiver og nu til tudekop. Han drikker da, men nok kun 10-20 ml til måltidet og det er jo ikke meget. Tilbyder jeg for ofte afviser han.
Spørgsmålet til dig er så om han vil begynde at drikke mere af kop med træningen? Er der noget jeg kan gøre for at gøre det mere motiverende for ham?
Sidst men ikke mindst, hvilke typer mad er gode for maven? Jeg ved at kål er godt og grove brødtyper, flerkornsgrød og havregrød, men er der mere? Han ELSKER kartoffel men den kan godt stoppe lidt ikke? Vil hans mave vende sig til maden på sigt og dermed fungere igen? Vi giver fortsat movicol men er idag oppe på et helt brev i døgnet tilsat hans mælk. Ud over det giver jeg ham nogen gange midt nat lidt kamille te i stedet for mælk.
Han sover fortsat ikke særlig optimalt om natten og er rigtig træt i dagtimerne. Kan det hænge sammen? Jeg forsøger at strække ham men han kan max være vågen 2 timer.
I øjeblikket er rytmen helt i udu. Han sover nogen gange 4 lure da de ligger på omkring en halv time til 2 timer. Ialt sover han mellem 3-5 timer om dagen men uanset så ser det ikke ud til at gøre en forskel for nattesøvnen. Jeg har VIRKELIG forsøgt at køre den rytme ind som du har foreslået men han bliver bare endnu mere pjevset? Kan det tænkes at han endnu har brug for ca 15 timers søvn i døgnet?
Vi har forsøgt at tage den ene side af tremmesengen men det kan ikke lade sig gøre på en Leander...æv. Det resulterer så i at han bliver puttet i egen seng men omkring midnat kommer over til mig, med egen dyne, da jeg jo også gerne vil ha lidt søvn og bedre kan få ham til ro der.
Er det okay for en periode?
Det skal lige siges at han i øjeblikket er meget bange for fremmede, selv hans moster.... Han vil kun være hos mig, mormor eller far og andre må helst ikke se på ham. Han virker meget tryghedssøgende og jeg synes han skal ha den tryghed. Når det så betyder han kommer over til mig håber jeg selvfølgelig det kun vil være en periode, da jeg også mistænker os for at vække hinanden om natten.
Noget rodet brev.... håber du kan hitte rede i det og igen, skal du have tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.
Kærlig hilsen
Pernille