Svar: Kost - plan for dagen
1. marts 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Marie
Grød af ris, majs, hirse, boghvede og quinoa er rigtig godt som den første grød. Det er alt sammen uden gluten og derfor kan din datter få alle typer før 6 måneders alderen. Grød af hirse, boghvede og quinoa er lidt fnugget i konsistensen fordi det laves af flager, hvor rismel og majsmel ofte giver en mere lind og fin grød. Derfor synes jeg at du skal starte med en grød af ris eller majs og når det fungerer kan du gå videre med lidt hirsegrød :)
Hvordan du laver grød kan du se i babykøkkenet her på siden - jeg laver blandt andet en quinoagrød og princippet er det samme. Du kan starte med en helt ren grød og så kan du i takt med at hun lærer sig teknikken og vender sig til at spise fastere føde, varierer smagen ved at tilsætte forskellige typer af frugtmos som topping. Det er en god idé at give hende kogt frugtmos til at begynde med, det kan være mos af stort set alle slags frugter og bær. Du kan lave det selv eller du kan købe det på glas. I babykøkkenet viser jeg hvordan du laver f.eks. en papaja- og æblepure - den smager rigtig godt!
Det er vigtigt at bibeholde amningen som du plejer, hendes mælkeindtag skal være som hidtil, skemaden kommer ud over og vil dermed stille og roligt give lidt ekstra mæthed. Det er en god idé at starte med skemaden om dagen og mit forslag ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Formiddag 9: Ammes og puttes til første lur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, når hun vågner, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Efterfølges med amning og puttes derefter til middagslur.
Eftermiddag 15-15.30: Ammes
Sover 3 lur
Aften 18: Når hun er godt igange med skemaden om dagen, vil hun kunne begynde med lidt grøntsagsmos her - der går måske lige 3 uger før hun er klar til dette, altså omkring 5 måneders alderen vil det være fint at begynde. Igen vand af kop
Følge efter med amning
Puttes til natten med amning som nu ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Ammes
Som skrevet vil det være fint at give hende skemad 2 gange dagligt når hun bliver omkring 5 måneder. Igen er mælkeindtaget som det plejer at være, skemaden er den ekstra mad der giver hende mere mæthed. Det vil her være fint at introducere grøntsagsmos fordi udgangspunktet så kan være lidt af de grøntsager I selv spiser om aftenen. Til at begynde med kan du prøve med lidt gulerod, kartoffel, blomkål, squash eller lignende.
Det er helt naturligt at hun søger brystet midt nat. Det hører alderen til - også selvom hun tidligere har kunne sove uden. Det er fordi hun om dagen er så optaget af andre ting, at hun måske ikke altid helt spiser nok ved brystet, i stedet slipper hun, kigger hun på dig, tager lidt fat igen, slipper, smiler, kigger rundt osv. Du oplever sikkert at koncentrationen omkring brystet falder lidt i øjeblikket :) Det er normalt og de fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære mælken kl. 03.
Når du starter med skemaden er det vigtigt at hun får få skefulde og at du derefter følger efter med mælk, det er vigtigt for at hendes mave ikke går helt i stå. Start med 4-5 skefulde og vand af en kop og stop så - også selvom hun måske gerne vil have mere. Det er bedre at give hende lidt og hele tiden sikre hende mælk ved siden af. Hvis hun spiser så meget skemad at hun efterfølgende afviser brystet, så dur det ikke, det er hun for lille til :)
I Danmark anbefaler vi D-vitamin til alle børn dagligt fra de er 14 dage gamle og jerntilskud fra 6 måneder, hvis barnet ammes. Derudover har børn ikke brug for andre vitaminer eller mineraler end det der naturligt vil indgå via maden og som de får via mors mælk.
Jeg ved godt at din plan lige nu indeholder 8 amninger i døgnet og at det kan virke af meget, men det kan altså være et helt relevant behov lige nu og i takt med at skemaden begynder at fylde mere, vil hendes mælkeindtag naturligt nedsættes. I første omgang så amningen kl. 03 forsvinder ... det kommer hen af vejen :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske