Brev:
Vågner om natten - 6 mdr.
1. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Vågner om natten - 6 mdr.
Kære Helen
Jeg har snakket med egen sundhedsplejerske og vagtsundhedsplejerske om følgende, men kan ikke efterleve deres råd til mig, derfor vil jeg høre dig om følgende.
Sophus vågner ofte om natten og er svær at få til ro igen. Han forventer at få sin mælk og på de værste dage spiser han hver anden time. Han tager ikke meget af flasken men skal bruge den for at falde hen igen. Han falder ikke i søvn med flasken i munden men forbinder alligevel på en eller anden måde flasken med søvn.
Sundhedsplejens råd er at jeg skal tage "kampen med ham", lade ham græde, være utilfreds osv for at han ligesom kan indstille sig på at madcafeteriet er lukket i nattetimerne. MEN..... Jeg bryder mig ikke om at han græder!!! Jeg vil helst løse problemet uden at han fortvivles helt.
Jeg har læst "sov igennem uden gråd" og følger hendes råd, men han falder jo ikke søvn med flasken i munden, så hvad er det så? Skal jeg tilbyde vand i stedet for?
Han er ellers en glad dreng der udvikler sig helt vildt for tiden. Nogen gange vågner han og bare ligge og snakker. Det reagerer jeg ikke på men reagerer selvfølgelig når han bliver ked.
I øjeblikket når han puttes følger vi alle de vante ritualer. Når vi så sidder i mørket i soveværelset og han får sin natflaske så ligger han og slumrer hen. Når han er færdig med at spise putter jeg ham i sengen, men så vågner han op igen. Da han kan ligge i en time, er jeg begyndt at tage ham med ned igen hvorefter jeg putter ham med en kamillete en time senere og han straks falder i søvn ved min side imens jeg stryger ham over hovedet. Er det okay at tage ham ned igen? Det fungerer jo. Igår aftes var han vågen fra 15.00 til 21.00 uden gråd andet end da jeg forsøgte at putte ham 19.30.
Om dagen sover han ca 3,5 - 4 timer fordelt på 2 lure. Han spiser godt.
Øllebrød til morgenmad + vand af kop.
Flaske ca 150 - 180 ml og puttes til formiddagslur
7 kornsgrød eller grønsagsmos med kød + vand af kop til frokost
flaske ca 150 ml og puttes til middagslur
Frugt + vand af kop samt flaske ca 200 ml efter middagslur
Grønsagsmos m kød + vand af kop til aftensmad
Flaske til natten 200 - 250 ml
Kamillete 100 ml
sover til ca midnat. Flaske 200 ml.
mellem midnat og 5 morgen mange opvågninger
5-6 flaske 120 - 150 ml (alt efter hvor meget han har drukket i løbet af natten.
Normalt drikker han et sted mellem 800 - 1000 ml i døgnet og jeg er MEGET opmærksom på at han skal fyldes godt op i løbet af dagen.
Har du et forslag til hvordan jeg hjælper ham igennem natten uden mælk.
På forhånd tak
Pernille