Svar: Flyvetur med 2 mdr. gammel baby
5. juni 2004
Alder:
2 mdr.
Først et stor tillykke med den forestående familieforøgelse.
Helt umiddelbart så synes jeg personligt at det er meget nemmere at rejse med med børn under 6 mdr. da disse børn jo ofte bliver ammet og maden dermed er lige ved hånden. Skal man til at lave specielle retter, så er det trods alt lidt mere kompliceret.
Når man rejser til et varmt land, så skal man naturligvis gøre sig klart at et lille barn ikke kan være ude i solen på samme måde som de voksne måske gerne vil. Så timer ved svimmingpoolen er udelukket.
Med hensyn til flyveturen, så er der efter hvad jeg ved ikke problemer i dette. Vær opmærksom på at man i de fleste fly kan få en plads på en af de forreste rækker, hvor man kan leje en 'lift' som barnet kan ligge i. Det er en stor fordel, både fordi barnet kan sove undervejs og samtidig blive transporteret godt frem, men også fordi det giver forældrene lidt frie hænder.
Det er især under op og nedstigninger at barnet kan have svært ved selv at få udlignet trykket i ørerne. Her kan det derfor være en god idé at amme sit barn. Når barnet synker, så udlignes trykket og samtidig så er det trygt for barnet at ligge ved brystet i en situation som jo er noget anderledes end det vandte.
I kan altid rette henvendelse til flyselskabet og høre om de har nogen nedre grænse for hvornår spædbørn må komme med. Jeg har hørt nogle sige at børn skal være en måned før de må flyve, men jeg kender ikke til undersøgelser eller lignende der skulle bekræfte dette.
Så derfor rigtig god rejse og held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske