Svar: Døgnrytme - 7 mdr.
1. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er naturligvis en forudsætning for at kunne undvære mælk midt om natten at din dreng får sit væskebehov dækket nok i dagtimerne og om aftenen. Hvis han vågner fordi han reelt er tørstig, så vil han naturligvis blive ved med at græde til du giver ham brystet.
Det lyder som om at han lige nu har behov for brystet. Han afviser vand, mme og at du holder ham - det er kun brystet som dur. Du beskriver også en dreng der græder så ulykkeligt at han næsten ikke kan trække vejret og sådan skal det naturligvis ikke være. Mit råd til dig er derfor at du skal lægge ham til og give ham den ro han har behov for. Men stille og roligt skal han lære at sove uden brystet.
Det vil være en rigtig god idé at du ammer ham fra begge bryster sen aften inden du selv går i seng, så du er sikker på at han er fyldt rigtig godt op der. Du kan naturligvis også forsøge med en flaske, men det er ikke sikkert at han vil tage den ... Når han så vågner om natten og søger brystet, så giver du ham det kortvarigt, trækker brystvorten ud af munden på ham hvorefter han sandsynligvis søger den igen, så får han den igen, dier lidt og du lirker brystvorten ud. Samtidig med at du gør dette, så skal du sætte noget andet i stedet, altså en anden måde at berolige ham på. Det er måden du vugger ham ved at holde hånden på hans hofte, holder ham i hænderne, kærtegner ham over håret, kluden du holder ved hans ansigt, de beroligende ord som "sshh-sssh" du siger osv. som nu sættes i stedet og på sigt overtager, så amningen helt kan undværes.
Det lyder som om at han måske vil profitere af i en periode at komme over til dig, når han vågner om natten, ligge sammen med dig i din seng, blive ammet og finde roen og sove videre. Men efter et par dage skal han så have mindre og mindre bryst, lulles til ro med nye ritualer og lære at sove med din nærhed. Herefter så lære at sove med de samme kærtegn og beroligende ord imens han ligger i sin seng og altså lære at komme videre i søvnen uden at komme over til dig.
Med hensyn til amning om dagen så synes jeg det er en fordel at lægge den inden middagsluren fordi han så derefter sandsynligvis sover en lidt længere lur og derved bedre kan holde sig vågen og komme i seng til god tid om aftenen. Du kan dog også vælge at amme om eftermiddagen i stedet og det kan godt være at en amning her er godt, når han starter i dagpleje, fordi det er dejligt for jer at mødes på denne måde efter at have været adskilt - men i 8-9 måneders alderen vil de fleste børn kun have brug for 3 amninger dagligt og det vil ofte være amningerne om dagen der forsvinder først ...
En dagsplan til et 8 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur, sover kortvarigt, måske kun 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, eller en lille portion tykmælk med revne æbler, lidt frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør og ost. vand af kop. Man kan som sagt også vælge kun at give lidt frugt her og så i stedet amme om eftermiddagen, fordi det er dejligt for jer begge, hvis I har været adskilt om dagen.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der er mad i stykker og grøntsagsmos, maden smager af noget og tager udgangspunkt i familiens mad. Vand af kop.
I 8-9 måneders alderen vil mange børn have brug for at blive suppleret med en lille portion grød inden sengetid som en del af putteritualet.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg håber at mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske