Svar: At sige nej til en baby
1. marts 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Linda
Jeres datters udforskningstrang er stor og det er rigtig vigtigt at lade hende undersøge så meget som muligt. Det er især spændende for hende at undersøge de ting som hun ser I bruger tid på - det er fjernbetjeningen, mobiltelefonen, dvd-afspilleren, bøgerne på hylden - og ja, også hundens madskål.
Hun lærer ved at mærke, dufte, smage og lytte og derfor river hun bøgerne ned af hylden, smider med tingene hun får fat i, prøver at putte det i munden osv. Alt sammen en iboende trang i hende til at lære verden at kende.
Hun skal naturligvis lære at visse ting ikke er for hende og at der er regler for hvad man må eller ikke må. Men hun er stadig for lille til at kunne forstå og rette sig efter et nej. Faktisk skal det ses som noget positivt, at hendes udforskningstrang er så stor at hun overhører det nej hun får. Det er trods alt den måde hun bedst lærer på - ikke at blive for begrænset ... :)
Hun udforsker naturligvis også hvordan I reagerer, når hun afprøver ting og derfor er det rigtig fint at I siger nej og ryster på hovedet, når hun gør noget forkert. Hun lærer på den måde stille og roligt at det her skal hun ikke gøre. Hun er dog stadig så lille at det tager tid inden hun forstår hvad et nej betyder og I kommer til at sige det rigtig mange gange endnu, inden hun husker det.
Det hjælper hende til at huske det, hvis I lader en handling følge med. Det vil sige f.eks. fjerner hende fra madskålen eller fjerner madskålen fra hende, samtidig med at I siger nej. Det forhindrer hende ikke i at gøre det igen og igen ... og igen, men stille og roligt vil hun begynde at høre det lille nej, som lyder inden i hende. Hun vil der begynde at kigge på jer og I kan se på hende at hun ved at nej'et kommer og alligevel kan hun ikke lade være - hendes udforskningstrang er for stor. Men på sigt lærer hun det og vil kravle forbi og acceptere det nej I giver hende :)
Det er altid en god idé at aflede i denne alder i stedet for at skælde ud og ja - lige nu er det en leg for hende. Hun synes jo det er skønt, når hun ved at pille ved madskålen kan få far til at rejse sig, komme hen til hende og løfte hende op imens han kilder hende og kalder hende for en bølle ...
Håber I kan mærke lidt guldkorn drysse - rigtig meget held og lykke med jeres lille pilfinger :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske