Brev:
Egen seng og natteamning
1. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Egen seng og natteamning
Kære Helen
Nu er Oliver lidt mere end 6 måneder. Han kan kun falde i søvn, ved at jeg ammer ham, og om natten vil han ammes flere gange. Han sover i sin egen seng, men ender altid hos os.
Jeg synes, at det er tid til at ændre de "gamle" vaner. Vi trænger til at sove alle tre, og det går ud over vores samliv at have Oliver i sengen. (Min sundhedsplejerske siger at babyer på seks måneder ikke behøver at blive ammet om natten, men hun har bare givet mig en folder fra Libero om søvn.)
Han er meget livlig, glad og pludrende. Han tager fat i alt, undersøger det og smider alt på gulvet. Han er meget social, aktiv og lidt dramatisk.
Oliver får skemad, mos og grød. Han har aldrig fået sutteflaske eller sut. Han drikker vand af et almindelig glas og har aldrig taget sutten til sig. Han fik sine første tænder, da han var 3 1/2 måned og har nu fire.
Han kan næsten sidde selv og ruller rundt på livet løs.
Der er tre ting, vi gerne vil have ændret:
1) Oliver skal sove i sin egen seng hele natten. Nu har vi en halv seng, som sidder fast på vores.
2) Han skal ikke ammes mere om natten.
3) Vi skal have Oliver til at slappe af, når han skal lægges, så lægningen ikke tager en evighed.
Sådan ser de fleste dage ud:
Oliver vågner omkring klokken syv og får lidt bryst. Vi hygger os lidt i sengen, hvorefter min mand og Oliver står op og hygger sig sammen. Jeg får lov at sove lidt.
Kl. 8.30 min mand går på arbejdet, og jeg laver grød og spiser sammen.
Ca. Kl.10 sover Oliver 1/2-1 time.
Han bliver vasket og får tøj på.
Vi hygger og leger.
Jeg ordner alle de praktiske ting.
Ved middagstid spiser Oliver meget grød og / eller mos.
Vi går tur 1-2 timer, og Oliver sover en times tid i vognen. Vi bor i lejlighed.
Om eftermiddagen spiser Oliver lidt mos.
Vi leger, og han sover ved fire-fem tiden.
Vi spiser alle tre. Oliver får grød. Han bliver ammet ind imellem måltiderne, men spiser ikke så meget, kun om natten.
Mellem 18.00 og 19.00 bader min mand ham, masserer ham lidt og giver ham nattøj på. Jeg ammer ham, og hvis vi er heldige falder han i søvn. Men oftest er han så urolig, at vi må bære ham i bæreselen, til han er faldet ned. Hvis min mand prøver at lægge ham, græder han til han falder i søvn. Det skær i mit hjerte, så jeg ammer ham som regel igen.
Hvordan får vi ændret de tre punkter, nedtrappet, uden at Oliver skal græde sig i søvn osv. Jeg har selv svært ved at give slip på at have ham tæt, men det føles nødvendigt nu.
Tak for din hjælp og held og lykke med den nye bog.
Karina