Svar: Egen seng og natteamning
1. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Karina
Det er rigtigt at de fleste børn i 6 måneders alderen ikke længere behøver at få mælk midt nat, men begynder at kunne springe denne amning over. Det vil sige at man i denne alder kan arbejde på at få 5-6 timers sammenhængnede nattesøvn, altså at sove fra ca 23.30 til 05, hvor der så skal ammes igen. For at kunne gøre dette skal man naturligvis sikre sig at barnet får mad nok og mælk nok hele dagen igennem og jeg vil derfor sende dig en plan for dagen, som jeg synes er aldersmæssigt passende.
Plan for dagen til et 6 måneders barn:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget, sover her et par timer
Eftermiddag 16: Ammes og tilbydes her også lidt frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernappen begynder at kunne blive sprunget over
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper at sidde og gumle med selv, vand af kop.
Bades, masseres osv. af far som nu.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - puttes i egen seng
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, så du sikrer dig at han er fyldt rigtig godt op til natten. Hvis han sover kan han spise mere eller mindre i søvne på dette tidspunkt - det er i hvert fald værd at forsøge. Begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig kl. 05, hvor han som sagt ammes igen og sover videre og står op og starter dagen med morgengrød.
At han har svært ved at overgive sig til søvnen om aftenen og er motorisk meget urolig, kan godt handle om at han nu begynder at kunne springe luren om eftermiddagen helt over. Det kan derfor være en god idé at I nu arbejder på at han kun sover to lure dagligt - en kort formiddagslur og en lang middagslur og det er helt fint at du lige nu vælger at gå med ham midt på dagen, for at få ham til at sove længere til middag.
Når I du putter ham om aftenen, så skal han fortsat have mælk. Det er naturligt at mælk (amning eller flaske) indgår som en del af putteritualet og dermed forbindes med det at skulle sove, men det er vigtigt at han ikke falder i søvn med brystet i munden. Han skal altså lige nå at registrere at du putter ham fra din favn og ned i egen seng. Vær hos ham, hold hænderne beroligende på hans krop, så han mærker at du stadig er der og lul ham ind i søvnen på denne måde.
Hvis du ikke allerede gør det, så kan det være en god idé at du bruger en klud ved hans ansigt, når du ammer ham og lader denne klud fortsætte med ham over i sengen. Det er lidt samme fornemmelse som når han ligger ved dit bryst og mærker din bluse ved dit ansigt, en klud kan give ham lidt af samme tryghed, især hvis den følger med ham hele vejen.
Det er meget fint at lade hans seng være koblet til jeres lidt endnu. Det giver dig nemlig mulighed for at berolige ham med dine hænder i løbet af natten og hjælpe ham med stillingskift osv. uden at du behøver give ham mælk. Det skal altså være det ritual som I bruger både dag og aften når han puttes som nu tager helt over så brystet kan undværes midt nat. Stillingsskift og beroligende hænder vil han naturligt have behov for i denne alder.
Jeg håber at planen for dagen viser lidt om hans behov og hvad I kan forvente i forhold til mælkeindtag. Han skal jo have mælk nok hele dagen igennem for at kunne undvære det om natten og det er vigtigt at du fortsat tilbyder ham amning 6 gange i døgnet. Det kan godt være at han kan klare sig med mindre, men tilbuddet skal være der og især når I vil arbejde på at han kan undvære om natten, så skal mælken indtages dag og aften i stedet. Mælkebehovet handler også om at sikre ham væske nok og de fleste børn vil i denne alder have brug for mellem 800-1000ml mælk/væske dagligt.
Når I putter ham må han i princippet gerne ligge og tumle omkring og selv finde en behagelig sovestilling, hvis han gør det uden at være ulykkelig. Han må gerne falde i søvn på maven, hvis han sover bedst der, nu hvor han kan trille omkring uden problemer. I hjælper ham også til ro med jeres hænder på hans krop, hold ham i hænderne og hjælp ham på den måde til samling på sig selv eller put ham på maven og læg hænderne på hans ryg og numse - hvad I nu fornemmer kan virke. Og så handler det også om at putte tispunktet er rigtigt og hvis han sover efter kl 16 fordi han sover 3 lure dagligt, så vil det naturligt spille ind.
Hvis han om natten kun kan finde ro med brystet, så må du give ham det, men afkorte amningen mere og mere, så han tilsidst helt kan undvære. Igen sætte kærtegn, klud, beroligende ord osv. i stedet, så han på sigt kan hjælpes videre i søvnen med dette men altså undvære mælk.
Hvornår han og I er klar til eget værelse må komme an på en prøve. I første omgang er det en god idé at få ham væk fra brystet om natten først, men derefter kan I roligt forsøge at putte ham på værelset og lade ham sove der hele natten igennem - indtil næste morgen tidlig, hvor han så kan komme ind og blive ammet og sove videre i mors seng ... :)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham og med jeres nye projekt om at undvære mælk midt nat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske