Svar: Gnavemad
1. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære mor til tre
Du kan give din dreng stort set alt i hånden, brødskorper, tvebakker, knækbrød og lignende. Også frugt - især de lidt blødere typer frugt er godt, det kan være appelsinbåde, både af blommer, ferskner, melon, kiwi osv. også et stort jordbær vil nogle børn fint kunne sidde med og gumle på selv. Sådan noget som æbler knækker meget let så her skal man være lidt ekstra påpasselig - også vindruer kan være lidt farligt, fordi små stykker hurtigt sætter sig fast i halsen.
Af den varme mad vil han kunne sidde med kartoffelbåde - lavet i ovnen eller kogt, det kan også være kogte større stykker af blomkål, broccoli eller hvad I nu får. Hvis du tror han kan kapere en ½ frikadelle - så prøv.
Det vigtigste er at I har ham under opsyn hele tiden og naturligvis går forsigtigt frem. Lige nu er det større stykker, som han kan sidde med i sin hånd og sutte på, suge aften ud af, opbløde med spyt osv. som er det bedste.
I 8 måneders alderen vil det som regel være passende at begynde med små brødhapsere, godt kogte pastaskruer osv. og i 9-10 måneders alderen vil små rosiner, kogte ærter, majs og små gulerodsstykker ofte kunne øves spist med pincetgreb :) I 8-10 måneders alderen kan du også, naturligvis i takt med hvor god han er til at tygge give ham rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) osv. Hvad I nu har og hvad du tænker han kan kapere. Også når det gælder mundmotorisk udvikling er børn jo forskellige :)
Rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske