Svar: Lav vægt
1. marts 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Lillemandens mor
Det anbefales at give børn på 2 år letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen, det vil sige produkter med 1,5% fedtindhold. De meget fedtfattige mælketyper som skummetmælk, minimælk og kærnemælk anbefales først fra 3 års alderen.
Derudover tænker jeg at din dreng stadig skal have smør på brøddet og lidt ekstra fedtstof i morgengrøden skader heller ikke, ligesom det er en god idé at sørge for at der er sovs til maden om aftenen, det er også en måde at få fedt på. Men ellers er det jo de sunde fedtstoffer du skal prøve at give ham og dem får han især hvis du giver ham fisk af forskellig slags. Han kan få fisk i form af pålæg - smørbart pålæg som makrel, tun, rognguf og lignende. Ligesom han også meget gerne på få rejer, muslinger osv.
Ud over fisk, så er de bedste kilder til de sunde fedtstoffer de vegetabilske fedtstoffer. Det er de fedtstoffer vi især får via nødder, mandler, frø, bønner, fuldkorn og f.eks. avocado. Det er en god idé at give ham fuldkornsbrød med forskellige typer af kerner og du må også meget gerne give ham mysli som topping på en portion yoghurt.
Også protein er vigtigt for væksten og det får vi især, når vi spiser kød, indmad, æg og forskellige fuldkornsprodukter. Lad derfor din dreng få disse ting også - gerne dagligt. Han kan f.eks. sagtens få kød, hårdkogt æg, en omelet eller lignende til frokost.
Det er altså et spørgsmål om at du stadig lader ham spise sundt og ikke fylder ham med kager, saftevand og andet usundt, selvom han "godt kan tåle det" som mange siger - det er ikke på den måde han skal tage på :)
Du kan på medlemssiderne her på siden gå ind i livets bog og indtaste din drengs vægt og højde mål fra fødslen og til nu, så kan du se hvordan han ligger på kurven. Det er vigtigt at han følger sin egen kurve, så betyder det mindre om man er lille eller stor...
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske