Brev:
Ændre på at komme ind til forældre om natten
1. marts 2010
Alder:
2 år
Ændre på at komme ind til forældre om natten
Kære Helen
Nu er vores søn Noah lige blevet 2 år og det går rigtigt godt med ham :o) Bortset fra lidt natteroderi …
Fra jeg stoppede med at amme, da han var 9 mdr til han startede i vuggestue som halvandet årig, sov han igennem hver nat 10-12 timer. Flot.
Efter han er startet i vuggestue for et halvt år siden, har han været lidt småsyg med snotnæse, hoste, ondt i halsen osv. Ikke noget alvorligt, men det har gjort at vi en del nætter har taget ham ind i vores seng, for at undgå at rende frem og tilbage når han vågnede og var ked af det. Nu kan vi ikke rigtigt komme af med ham igen.
Vi har fast aftenrutine med aftensmad, bad, nattøj på, lidt mælk, banan, sang og godnatlæsning i stuen hos os, tandbørstning, sut, bamse og i egen (tremme-)seng. Herefter plejer han at falde fint i søvn.
Hver nat vågner han så mellem midnat og kl 04 og vil ind i vores seng. Han står op i sin seng med bamse og dyne klar til at blevet taget op. Når han kommer ind til os falder han som regel i søvn med det samme igen, men hvis han ikke får lov, bliver han meget ulykkelig.
Han sover meget uroligt og vi får ikke sovet, hvis vi skal være der alle tre. Så en af os sover gerne i gæsteværelset.
Vi ved ikke rigtigt hvordan vi får løst dette, men har forslag til forskellige løsningsmodeller, som vi meget gerne vil høre din kommentar til.
* Ekstra seng i hans værelse, hvor en af os så ligger os ind, når han vågner om natten. Men så er han jo stadig afhængig af vores tilstedeværelse.
* En af os sover fast i hans værelse, indtil han stopper med at vågne for at tjekke vi er der.
* Vi udvider vores seng så vi alle tre kan være der og sove ordentligt.
* Lader ham falde i søvn igen i vores seng, hvorefter vi fragter ham tilbage til hans egen seng.
* Gennemtvinger at han bliver i egen seng, hvilket sandsynligvis ikke vil lykkes uden kamp/gråd. Hvordan kan dette gøres bedst?
* Håber det er noget han vokser fra.
Når jeg taler med andre forældre, kan jeg forstå at det er ret normalt at de små vågner i løbet af natten og kommer ind i forældrenes seng. Vi har ikke noget imod at han kommer ind i vores seng tidligt morgen, men vi er trætte af at skulle hente ham, og at der ikke er plads til os alle sammen, så vi min mand og jeg må sove hver for sig og så er vi lidt bange for ikke at slippe af med ham igen (hvis du forstår).
I vuggestuen sover han 1,5 til 3,5 time. De vil helst ikke vække ham, men jeg er ej heller sikker på at det har nogen betydning om han bliver ”kørt træt” i løbet af dagen. Han sover gerne fra kl 20-2030 til 730-8.
Det skal lige tilføjes, at når han sover hos mormor og morfar, sover han fint 12 timer i træk.
Hvornår er det bedst at skifte tremmeseng ud med alm seng. Han er en stor dreng, og umiddelbart synes jeg pladsen i tremmeseng er ved at være lidt trang. I vuggestue sover han i ”åben” køjeseng.
Glæder mig til at høre dine kommentarer.
Tak på forhånd.
Hilsner fra Noahs mor.