Svar: Ammestop, mælkebehov og skiftende vagter
1. marts 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Williams mor
De fleste børn vil i 9 måneders alderen have behov for 3 amninger dagligt og de vil ofte ligge aften, sen aften og tidlig morgen. I 10 måneders alderen nedsættes til 2 amninger i døgnet, hvorved amningen sen aften eller tidlig morgen helt forsvinder og når barnet er 1 år vil en amning dagligt være nok.
I takt med at amningen nedsættes mere og mere og den rigtige mad og barnets indtag af væske via kop øges, så vil en del børn naturligt selv begynde at sige amningen fra. Når man samtidig begynder at arbejde med skiftende vagter, så du er væk nogle gange om aftenen og andre gange om natten, så vil barnet naturligt finde andre måder at sove på og behovet for bryst er ikke længere så stort. Den nærhed og tryghed din dreng lige nu forbinder amningen med, bliver sandsynligvis forholdsvis let for far at overtage. Han kan jo putte med jeres dreng, give ham masser af nærhed osv. men kan af gode grunde ikke amme og når mor ikke er der og den mulighed er udelukket, ja så accepteres dette faktisk ofte, med den alder din dreng har - og især vil have på det tidspunkt, hvor du ønsker ammestop.
Der er ingen problemer i at give din dreng sødmælk af kop, ligesom han kan få lidt tykmælk, ost, sovs og lignende - det tæller alt sammen med i hans mælkeregnskab. Jeg går ud fra at du giver ham jerntilskud dagligt, dette skal han fortsætte med til han bliver 1 år. Så længe du ammer ham 3, derefter 2 og så en gang dagligt, får han en del mælk hos dig. At trappe amningen ned handler ikke om at skulle erstatte amningen med anden form for mælk, men derimod om at give plads til anden form for mad :) Så lige nu, hvor du ammer ham 4-5 gange i døgnet, får han rigeligt med mælk hos dig (sandsynligvis lidt for meget) og behøver slet ikke ekstra mme ved siden af.
Det er vigtigt at hans mad energiberiget fortsat og derfor bør du bruge mælk i hans grød og mos. Det er ikke nogen løsning at lave maden på vand og så sikre mælken ved at amme ekstra mange gange. Du er derfor nødt til at skrue hans amninger ned og få ham til at spise mere rigtig mad ... og ja, med den alder han har nu, så burde han kunne klare sig med 3 amninger dagligt og den væske han kan indtage af en kop.
Der er absolut ingen grund til at introducere en flaske for din dreng med den alder han har - som sagt, får han sit mælkebehov fint dækket via amninger og når du begynder at arbejde når han er 11 måneder, så må du amme ham de 1-2 gange, når I er sammen og hjemme og det passer ind i dagen. Ellers dækkes behovet via maden og det han selv kan drikke :)
Hvis du vælger at lave et totalt ammestop ved 11 måneders alderen, så vil det være rigtig godt at give ham mme i grøden om morgenen og evt. af kop, men derudover kan han få sødmælk og vand og naturligvis spise mad som den øvrige familie :)
Håber du kan bruge disse tanker videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske