Brev:
Putning - gør jeg rigtigt?
1. marts 2010
Alder:
3 år, 6 mdr.
Putning - gør jeg rigtigt?
Kære Helen.
Mon jeg gør rigtigt?
Jeg er ved at lære min datter at falde i søvn alene. Jeg har ellers altid siddet hos hende til hun sov. Med undtagelse af korte perioder, har dette kunnet lade sig gøre uden problemer.
Nu laver jeg om på tingene af to grunde: Det tager for lang tid før hun sover, når jeg er hos hende (30 - 45 minutter) og desuden skønner jeg det vil være en hjælp for hende at kunne falde til ro uden min hjælp, hvis hun skal kunne sove når nogen skal passe hende.
Så for et par uger siden startede jeg på projektet, jeg gør, som du har skrevet tidligere: Hun får en godnathistorie og en sang, og så siger jeg godnat. Der er en natlampe tændt ved hendes seng.
Jeg går frem og tilbage på hendes værelse, så det er ret udramatisk. Nogen gange bliver hun ked af det, andre gange siger hun ikke noget særligt. Jeg skramler rundt så godt jeg kan, så hun kan høre jeg er omkring hende. Jeg går også ud og ind på hendes værelse.
Men: Hun falder ikke i søvn! Hun kan simpelthen være vågen i flere timer. Jeg putter ved 20-tiden, og så kan hun holde den gående til kl. 22 eller mere. Jeg må indrømme, at det er svært at lade være at gå ind og holde i hånd, for hun har til sidst været så træt, så hun nærmest ikke har kunnet hænge sammen i børnehaven næste dag.
Er der noget jeg yderligere kan gøre? Er det en katastrofe at gå ind og holde i hånd til hun sover? (hun bliver meget vågen af at ligge selv, så hun er lang tid om at falde i søvn uanset hvor længe hun har ligget før jeg sætter mig hos hende).
Jeg synes godt jeg vil give det et forsøg til med projektet her, men det er selvfølgelig svært, hvis hun fortsat skal være vågen i mange timer. Men hvis det er værd at holde ud, så gør jeg det! Hvad synes du?
Mange hilsener fra standhaftig mor:-)