Svar: Putning - gør jeg rigtigt?
1. marts 2010
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære standhaftige mor
Faktisk synes jeg det lyder meget fint og meget fornuftigt det du siger - din datter er nu 3½ år, hun forstår derfor godt at du stadig er der, selvom du er ude af hendes værelse og hun ved godt at du ikke forlader hende ... Hun lyder også til at være roligt, hun er ikke ked af det, bange, utryg osv. når du går til og fra, hun er 'bare' vågen.
Det er bestemt ikke en katastrofe at gå ind og holde i hånd for at få hende til at sove, men det burde ikke tage mere end 15 minutter og at det kan ende med at vare et par timer, det er synd for jer begge. Spørgsmålet er hvorfor hun har så svært ved at sove.
Hvad tid står hun op fra middagslur og hvor længe sover hun til middag? Det kunne faktisk godt have noget at sige her .. Selvom du måske er mor til en lille ugle, som elsker aftenerne og synes det er den bedste tid på dagen, så er det stadig for de fleste børn for sent at sove når kl. er 22 og man skal i børnehave og være aktiv næste dag. Så spørgsmålet er om hun indhenter sit søvnbehov om dagen?
De fleste børn vil når de er 3½ år gamle have behov for at sove ca 12 timer i døgnet. Ofte en nattesøvn på ca 11 timer og en middagslur på 1 time, det kan måske give dig et pejlemærke for om din datter sover som hun egentlig bør, altså får sin søvn, men måske har en rytme, hvor hun sover kortere om natten og mere om dagen. Hvis hun trives med denne rytme, er det jo i princippet rigtig fint, selvom man kunne ønske at hun sov en længere nattesøvn, så må hun faktisk godt sove 9½ time om natten og 2½ time om dagen. Hvis hun trives med en sådan rytme, så kan det være derfor hun først kan sove når klokken er 22, bliver så måske vækket kl. 7.30 og så sover hun en lang middagslur - så passer det hele fint, men det er jo ikke sikkert det passer til din rytme og det du har lyst til :)
Hvis du ønsker at ændre hendes rytme, så kan løsningen derfor være at vække hende fra middagslur, så hun naturligt bliver mere træt om aftenen og parat til at sove lidt tidligere. Ingen af os kan jo sove på kommando, vi kan ikke sove, hvis vi ikke føler os trætte nok.
Ellers tænker jeg at det er super fint at din datter er tryg ved sin seng, ligger og slapper af, lytter til din puslen og at du går til og fra, fortæller hende at hun roligt kan sove, at du er der, passer på hende osv. Det er her vigtigt ikke at have for stor fokus på at skulle sove, men i stedet fokus på bare at ligge og slappe af. Jeg synes stadig du skal give det en chance, hvis hun bliver ked af det, må du sætte dig hos hende, men ligger hun bare at kigger, så lad hende gøre det. Det er okay :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske