Svar: Sove igennem - realistisk?
2. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Christina
De flere børn vil i 6 måneders alderen ernæringsmæssigt ikke længere have behov for mælk midt nat. Det vil sige at det er amningen kl 03 der ofte kan springes over. At sove igennem i 6 måneders alderen er at kunne sove 5-6 timer uden at få mælk.
Det er naturligvis en forudsætning at barnet får både mad og væske nok hele dagen og aftenen igennem, hvis barnet skal kunne undvære det om natten. Derfor vil jeg her sende dig en plan for dagen, som sikrer din datter både mad og væske nok:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Grød, prøv om du kan blande havregrød og risgrød, for at få hende vænnet til havregrøden stille og roligt. Det kan også være at du kan købe en havregrød som indeholder mælkesyrebakterier, det kan måske hjælpe på hendes mave og gøre overgangen til den fastere grød lettere. Vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud med mindre hun når op på 400ml mme dagligt), frisk blød frugt i hånden at sutte på og suge saften ud af, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur kl. ca 10 som nu
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes lidt ristede rugbrødsbjælker eller andre former for brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: Tilbydes igen lidt frugtmos og/eller frisk frugt i hånden, hvis hun virker sulten her, kan hun også få en lille portion flerkornsgrød med frugtmos på. Tilbud om mælk om eftermiddagen kan også være en god idé, netop for at sikre mælkeindtaget om dagen i stedet for om natten.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være lidt sovs hun får over sin mos, lidt laks lavet i ovnen, indmaden af en frikadelle eller lignende som moses med i grøntsagsmosen. Tilbydes igen lidt gnavemad i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten i sin egen seng ca 19.30
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster, så hun er fyldt ekstra godt op, eller evt. flaske - det kan mætte lidt mere end modermælk ... og begynder derefter at kunne sove uden at få mælk til næste morgen tidlig.
Så det er altså amningen kl. 03 du nu skal arbejde på at kunne undvære og det kræver at du får hende fyldt rigtig godt op inden putning og igen sen aften ...
Nogle gange vil det give sig selv mere eller mindre, andre gange er man nødt til at arbejde lidt ekstra for at få fjernet den vane (snarere end mælkebehov) det er blevet med opvågningen kl. 03. I første omgang er det en god idé at bruge et fast og helt genkendeligt putteritual, det er en klud ved ansigtet, beroligende ord, måden du kærtegner hende, holder hende i hånden osv. Dette skal gå igen hver gang hun puttes både dag, aften og nat. Og dette skal så bruges, når hun vågner kl. 03. Hvis det kun er brystet der dur, så må du give hende det, men sørge for at trække brystet til dig, så amningen bliver så kortvarig som muligt. Samtidig sættes de andre ting i stedet. Søger hun så brystet igen, så får hun det, men hele tiden lirke brystet til dig og erstatte med de andre ting, så du på sigt kommer derhen, hvor brystet helt kan undværes og hun kan finde ro med dine hænder.
På sigt skal hun naturligvis kunne komme videre i søvnen uden at få din hjælp, men lige nu er hun i en alder, hvor hun motorisk får sig lagt i stillinger hun ikke kan komme væk fra, når hun sover og derfor har brug for hjælp til at blive lagt rigtigt igen, få dynen putte omkring sig osv. Hun kan altså godt have brug for din hjælp til at blive lullet videre i søvn, og det er ikke det samme som at hun har brug for at få mælk. I takt med at hun bliver ældre, vil hun naturligt også selv blive bedre til at komme videre i søvnen :) På den måde arbejder tiden også for jer.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende og projekt 'ingen amning kl. 03' :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske