Svar: Kiwi
2. marts 2010
Alder:
9 mdr.
Kære "uvidende" mor
Jeg er ganske sikker på at du ikke er så uvidende endda! Når du ikke har kunne finde noget i sundhedsstyrelsens foldere omkring citrusfrugter og små børn, så er det fordi børn gerne må få dette :)
Det er rigtigt at visse fødevarer er det kan kalder for 'høj-allergene' og det gælder f.eks. æg, fisk, skaldyr, bælgfrugter, citrusfrugter, nødder og jordbær. Men der er ikke videnskabeligt grundlag for at fraråde disse fødevarer til børn. Nogle af dem kan give lidt rødme omkring munden, når barnet spiser dem, fordi saftens syre virke
lokalirriterende, men det har ikke noget med allergi at gøre.
Sundhedsstyrelsen foreslår derfor at man introducer disse fødevarer et ad gangen i små mængder, når barnet er kommet godt i gang med overgangskosten. Hvis der er noget barnet ikke tåler, så vil man meget hurtigt få en reaktion.
Det er meget vigtigt ikke at sætte børn på en diæt, som ikke er nødvendig, børn skal spise så varieret som overhovedet muligt. Fjerner man for mange fødevarer fra deres kost, så risikerer man at de bliver fejlernæret. Naturligvis skal din datter ikke kun leve af kiwifrugter, men de kan fint indgå som en naturlig variation med andre typer af frugt og bær :)
Man kan, hvis man har allergi godt få det der kaldes krydsallergi. Det betyder at hvis man f.eks. har pollenallergi eller latex allergi, så kan man godt reagere allergisk, når man indtager visse fødevarer - herunder frugt, grønt og krydderier.
Hvis man f.eks. har birkepollenallergi, så vil man kunne krydsreagere hvis man spiser f.eks. Abrikos, Blomme, Fersken, Kirsebær, Kiwi, Nektarin, Pære og Æble. Det er ikke sikkert at man gør det, men det kan ske. Der er så mange ting at tage hensyn til, at lige nu, hvor din datter bare stortrives, er sund og elsker kiwi, - ja så skal hun naturligvis have sin kiwi :)
Med den alder din datter har nu må hun spise stort set alt. Det eneste du ikke skal give hende er ymer, ylette, kvark og honning og så skal du naturligvis sikre dig at den mad hun får serveres i en konsistens hun kan kapere osv.
Håber ovenstående giver lidt ro og lidt forklaring med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske