Svar: Hvordan ændrer jeg en uheldig fald-til-ro-rutine?
3. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er sådan at vi alle sammen har brug for det der hedder søvn associationer. Det vil sige helt bestemte ting, som vi forbinder med at skulle overgive os til søvnen. Det er de faste rutiner vi alle har i hverdagen inden vi går i seng. For små børn er en søvnassociation ofte at få bryst eller blive vugget i favn og det er rigtig fint - men søvnassociationen skal ændre sig i takt med at barnet bliver ældre og med den alder jeres dreng har nu, så er det en uhensigtsmæssigt søvnassociation I har givet ham :)
Det er uhensigtsmæssigt, fordi han lige nu er afhængig af bryst og af at blive taget op og vugget for at kunne sove. Han er altså fuldstændig afhængig af jer og det han skal lære er at kunne komme videre i søvnen uden at behøve jeres hjælp.
Det er naturligvis fortsat vigtigt at du ammer og giver ham din mælk, men det kunne måske være en idé at du ammede ham i stuen og først derefter gik på værelset for at putte. Det kunne betyde at han så var mere vågen og registrerede, at han blev lagt i sin seng og så er det i sengen, at I skal lulle ham til ro.
Så længe han forbinder det at falde i søvn med at være i din favn, så vil han søge favnen igen og igen i løbet af natten og først når du tager ham op, vugger ham som I plejer og giver ham det han søger, - ja så falder han til ro, sover videre indtil han så vågner op og har behov for det igen. Det samme gælder, hvis han gentagende gange får brystet, hver gang han vågner.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er helt normalt at disse opvågninger ligger med 1 times interval - det der er vigtigt, er at han er i stand til at komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget og uden at få bryst. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra jer og det er det I skal lære ham nu.
Det betyder at han for det første skal sove i sin egen seng og ikke længere ligge mellem jer. Det er smadder synd for ham, hvis han ligger foran mælkebaren og nægtes brystet. Han har med den alder han har, brug for 3 amninger i døgnet og de kan meget fin ligge kl. 19.30, 23.30 og næste morgen tidlig kl. 05, hvor han så kan sove sammen med dig. Men i tidsrummet 23.30-05 skal han ikke længere ammes.
Det kan her være en god idé at far tager over, fordi han ikke forbindes med brystet, men kan give masser af nærhed og kærtegn. Det kan også være en rigtig god idé at sove på hvert sit værelse, så han bliver i sin egen seng. Det kunne hos jer også være en rigtig god idé at du flyttede ud af soveværelset i en periode og lod far og søn sove sammen. På den måde kan han få masser af nærhed og fysisk kontakt, men det gives ved at ligge sammen med far og ikke ved at blive vugget eller få bryst.
Hos jer handler det meget om at få sat et nyt søvnritual ind og få skabt en ny søvnassociation for ham, som gør ham uafhængig af jeres hjælp om natten :) Det er for mig at se nødvendigt at gøre det lidt i etaper. Først lære ham at sove uden bryst, derefter lære ham at sove uden at ligge i jeres seng. At stå op med ham og vugge ham om natten er dog helt slut.
Derudover tænker jeg at det er rigtigt at det vil være super hvis han kan lære at sove med kærtegn, hvor han holdes i hånden, stryges på ryggen osv. som du beskriver at du har hørt andre kan gøre - sådan kan det sagtens være, men det er jo noget barnet skal lære. Det kommer ikke af sig selv.
Det handler derfor ikke om at give ham en kold tyrker hvor han pludselig skal undvære både bryst og nærhed på en gang. Nej det handler om at sætte noget andet i stedet, som vil fungerer som et godt ritual fremover. Så når far i en periode er den der putter og giver nærhed om natten så skal far altså indføre en ny måde at få jeres dreng til ro på. Beroligende hænder, kærtegn, evt. en klud ved ansigtet, faste små beroligende ord osv. så jeres dreng på sigt kan nøjes med disse ting. Stille og roligt vil I så naturligt også på afstand kunne nøjes med at sige "ssshhh-ssshhh", så han hører at I er der og vil derefter kunne sove videre.
Separationsfasen varer især i 8-10 måneders alderen og det er helt naturligt at børn i den alder, hvor de ofte begynder at kravle og bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd, også sover meget mere uroligt. Det handler både om at han skal finde ud af at separerer sig fra jer og dermed har lidt ekstra behov for tryghed og nærhed, men det handler også om at han oplever ekstra meget og alt hvad han oplever skal bearbejdes i drømme. Så en stor del af en uro i oplever om natten kan og vil altså ofte skyldes drømme og de er der jo også selvom han ligger mellem jer :)
I skal naturligvis også sikre jer at han spiser mættende mad nok dagen igennem og når jeg ser din plan, så savner jeg faktisk lidt mere rigtig mad. I stedet for rismelsgrød fra Pama skal han have havregrød, som mellemmåltid skal han have havregryns eller grahamsboller, ost og frugt, sammen med sine rugbrødshapsere skal han have grøntsagsmos med kød eller fisk, han skal have ris, pasta, grøntsager, kød, fisk, sovs osv. - meget mere variation end han får lige nu. Hans udgangspunkt skal være den mad I andre får - spiser I lasagne, kan han f.eks. få lidt af det. Han må også meget gerne suppleres med en godnatgrød inden sengetid, så I er sikre på at han der er fyldt ekstra op i maven og derfor også naturligt vil kunne sove bedre om natten.
Jeg håber at alle mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske