Svar: Søvnmønster - 3 mdr.
3. marts 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Pernille
Der er sandsynligvis ikke noget i vejen med din mælk, men det kunne godt lyde som om at I skal arbejde lidt på en mere fast rytme, både i forhold til søvn, men også i forhold til amning. Jeg tænker som din sundhedsplejerske at det øger mælkedannelsen at lægge hyppigere til og det er derfor hun naturligt har anbefalet dig dette.
Men din dreng har samtidig en alder nu, hvor han naturligt har svært ved at koncentrere sig om brystet, når han spiser. Han er vældig interesseret i hvad der sker omkring ham og lader sig derfor forstyrre. Han slipper brystet, kigger på dig, smiler, tager lidt fat igen, slipper osv. og kommer der nogen ind i rummet, så kigger han efter dem og måske stopper han nogle gange med at amme lidt for tidligt, fordi meget andet er mere interessant.
Jeg vil anbefale dig at du begynder at arbejde fast på en rytme om dagen hvor han sover 3 lure dagligt. Han skal have en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Den sidste lur kan godt ligge så sent at han naturligt går sent i seng, det gør ikke noget, det er helt normalt for alderen. Lige nu er det bare en god idé at arbejde på en 3-lure-i-løbet-af-dagen-model.
Du skal samtidig prøve at amme ham fra begge bryster mellem hver lur, det vil sige at du lægger ham til det ene bryst, når han vågner af en lur, prøver at få ham til at spise godt og effektivt der, leger, pludrer osv. og skifter ham. Og inden han så skal sove igen, så ammer du ham fra modsatte bryst. Her vil han ofte kun spise kortvarigt og derved kun få den lidt tyndere mælk, men det er okay. Når han så vågner fra sin lur, så ammer du ham fra det bryst hvor han tog toppen sidst, forsøger at få ham til at spise effektivt der, bøvser, pludrer, skifter ham osv. og så ammer du fra modsatte bryst inden han så puttes til næste lur.
Hans vågne perioder skal være aktive perioder. Han er en baby nu og ikke længere et spædbarn. Derfor er det vigtigt at du tumler med ham, så han får brugt sig selv fysisk og pludrer, går rundt med ham, lader ham kigge på verden osv. så han også mentalt blive stimuleret og dermed både fysisk og mentalt er parat til at skulle sove, når han så bliver puttet.
De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen skelne mere og mere tydeligt mellem hvorvidt de er hjemme eller ude, i favnen hos mor eller en fremmed. At far kan have lidt svært ved at komme til er helt normalt i denne alder. Det er dog vigtigt at far stadig hjælper med at bade, skifte ble, leger, tumler osv. alt andet end amning - netop for at jeres dreng stadig skal fornemme at far udgør en aktiv del af hverdagen. Det er således også vigtigt at far ikke kun overtager jeres søn, når han er ked af det, træt og skal hjælpes til ro, men at far også har en stor rolle i de aktive og sjove perioder, hvor jeres dreng er mæt, glad og tilfreds. Jo mere far deltager her, jo mere vil han naturligt også kunne tage over, når jeres dreng så efterfølgende skal puttes. Men amme kan han naturligvis ikke :)
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper videre på vej, i hvert fald hjælper det ofte at få lidt forklaring på hvad der foregår :)
Fortsat held og lykke og god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske