Brev:
Ammestop og nyt putteritual - 10 mdr.
3. marts 2010
Alder:
10 mdr.
Ammestop og nyt putteritual - 10 mdr.
Kære Helen.
Så er lillepigen 10 måneder gammel, og jeg overvejer at stoppe amningen meget snart, men det er med ambivalente følelser. Jeg er stadig meget glad for at amme. Hun får kun en gang i døgnet ved puttetid, og jeg synes det er hyggeligt at slutte dagen af på denne måde. Og det er også nemt at putte hende sådan. Men det kunne også være dejligt, at få mine bryster for mig selv igen, og at min mand og jeg måske kunne skiftes til at putte.
Det jeg godt kunne tænke mig din hjælp til, er hvordan vi skaber et nyt putteritual uden amning.? Som det er nu kommer hun i bad, får godnatgrød, børster tænder, siger godnat til far, bliver ammet fra begge bryster på værelset til hun (næsten) sover. Når jeg ligger hende over i sengen, sover hun mere eller mindre. Især herefter hun er startet i dagpleje, er hun meget træt om aftenen.
Jeg kunne godt tænke mig, at vi i stedet sang en sang eller to, og at hun så selv faldt i søvn. Jeg er bare lidt usikker på, om jeg så skal gå ud, eller blive hos hende til hun sover.
Jeg har læst, at du anbefaler andre, at gå ind til barnet med 3 minutters mellemrum hvad enten, der er gråd eller ikke. Men når man går ind igen, skal man så bare lade hende se en, og så gå ud igen, eller skal man nusse og snakke lidt? Skal amningen erstattes af noget andet mad eller vand? Og kan jeg regne med, at jeg bare sådan kan stoppe fra den ene dag til den anden? Ville det være en ide at lade far putte, indtil jeg ikke dufter af mælk længere, og hvor længe tager det? Når jeg ikke har været hjemme, har det ikke været et problem for far at putte lillepigen.
I aften var hun meget træt, fordi hun er lidt syg for tiden, og jeg prøvede derfor at putte hende uden amning. Hun faldt i søvn med det samme, hun ramte sengen, så det var jo meget nemt.
For resten vil jeg gerne høre til, hvad man kan gøre, når hun er syg. Lige nu er hun nemlig snottet, hoster meget, har feber, savler og gumler på hendes fingre hele tiden. Jeg har tilbudt hende masser af vand også om natten, når hun vågner af hosteanfaldene. Så har hun fået en panodil ved puttetid pga feber, hendes gummer er blevet smurt med noget der dulmer smerten, og hun vil meget gerne have lun kamille-the med lidt sukker. Er der andet jeg kan gøre for hende?
Til sidst vil jeg gerne spørge om, hvor længe jeg skal tilbyde godnatgrøden. Lige nu er hun jo lidt småt spisende, da hun er syg. Men ellers spiser hun ok. Hun er nu 75 cm. Og vejer 8300, så hun er jo en lille dame. Hun har taget 300 g. på siden midt januar.
Med venlig hilsen
Lillepigens Mor