Svar: Ammestop og nyt putteritual - 10 mdr.
3. marts 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Lillepigens mor
Det lyder som om at amningen godt kan stoppe mere eller mindre fra den ene dag til den anden hos jer. Din datter ammes nu kun en gang i døgnet, hun har ingen problemer med at falde i søvn når far putter og selvom hun lige nu er syg og snottet, så har hun ikke søgt brystet yderligere ...
Det er altid lettest at stoppe amning, når både mor og barn er enige om det og det lyder faktisk lidt som om at I er det. I hvert fald er det ikke voldsomme protester din datter giver, så måske skal det være nu. Du kan naturligvis også vælge at bibeholde den ene amning dagligt til hun er et år, det vil give lidt ekstra væske og tryghed især nu hvor hun er lidt sløj og også er begyndt i dagpleje. Men igen, hvis du venter bliver hun også mere bevidst og så vil hun måske have sværere ved at undvære - der er fordele og ulemper ved alt. Hvis du føler tiden er til ammestop nu, så er det helt fint. Jerntilskud og D-vitamin skal hun fortsat have til hun er 1 år.
Du skriver at du ammer hende fra begge bryster om aftenen og jeg tænker at du måske skulle prøve at afkorte amningerne lidt. Evt. kun tilbyde hende fra et bryst eller lade hende die lidt mere kortvarigt fra begge sider, så din produktion roligt nedsættes. Modsat, hvis du oplever at det er begrænset hvor meget mælk der er tilbage og du ingen problemer har med brystspændinger når hun f.eks. har sprunget amningen over fordi du ikke var hjemme eller forleden da du skrev til mig - ja så er der jo ingen problemer i at stoppe.
Godnatgrøden er god at bibeholde og i stedet for bryst kan hun få lidt lun mælk af en kop eller lidt vand eller kamillete, som hun virker glad for lige nu, hvor hun er forkølet. Grøden der indgår som en del af putteritualet kan i princippet beholdes de næste par år, hvis hun er glad for den ... igen problemer i det, så længe hun får børstet tænder efter hun har spist.
Med den alder hun har nu, vil det være rigtig fint at putte hende, kærtegne hende lidt, evt. holde hende lidt hånden eller hvad der nu virker beroligende, synge en bestemt sang og så lade hende falde i søvn.
Hvorvidt du skal blive hos hende eller gå afhænger helt af hvordan hun reagerer. Hvis hun stille og roligt lægger sig til at sove uden at du behøver at være der, ja så er det fint at gå. Hvis hun bliver ked af det, har brug for at du lige sidder lidt hos hende, holder i hånden eller lignende, så synes jeg du skal gøre det. Det vigtigste er at hun falder trygt og roligt i søvn. Det kan sagtens ændre sig i perioder, så du nogle gange kan gå uden problemer og hun bare sover og i andre perioder er nødt til at være der og sidde hos hende. En helt fast metode dur ofte ikke.
Hvis du vælger at gå fra hende og gå tilbage med kort interval, så afhænger det igen af situationen, hvordan du skal reagerer. Hvis hun har sparket dynen af sig og har brug for at få den om sig igen, så skal du naturligvis gøre dette. Hvis hun smiler til dig, virker glad for at se dig og blive bekræftet i at du stadig er der, så er det også fint lige at pludre lidt med hende, kærtegne hende osv. og betrygge hende i at hun roligt kan lægge sig til at sove. Hvis hun derimod er lige ved at falde i søvn og ser ud til at berøring vil forstyrre hende, så skal du naturligvis ikke røre ved hende, men bare liste ud af værelset igen.
Hvorvidt det er dig eller far der skal putte afhænger igen helt af hvordan du tror det vil fungere bedst. Som du beskriver det lige nu, så falder hun jo fint i søvn selvom du ikke ammer og hun kan også fint puttes af far, når du ikke har været hjemme. Hvem af jer der skal putte må således afhænge af hvordan I skønner det fungerer bedst den enkelte aften. Der er heller ingen problemer i at I går frem og tilbage begge to, hvis hun en aften har brug for dette. Så mor f.eks. putter først og far så kommer ind efter et par minutter og siger godnat. Faktisk er det for mig meget normalt at begge forældre siger godnat ... :)
Med hensyn til forkølelse osv. så lyder alt det du har gjort meget fint. Du kan også elevere hendes hovedende lidt ved at komme en pude eller et lille tæppe ind under hendes madras i hovedenden. Det at hele madrassen løftes op så hun ligger højere med hovedet kan hjælpe lidt på vejrtrækningen.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske