Svar: Min dejlige datter vågner tit om natten
3. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Gabriella
Tak for dit brev og velkommen til :) Der er flere ting som spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig.
Det lyder som en rigtig god beslutning, at jeres datter nu så vidt muligt sover i sin egen seng om natten. Sålænge hun ligger sammen med dig i din seng, vil hun naturligt kunne dufte din mælk og søge brystet og hun vil ikke kunne forstå, hvorfor hun ikke må få det ...
Netop nu hvor hun bliver 6 måneder, vil det være helt relevant at hun undvære mælk midt om natten. At sove igennem i denne alder betyder at hun nu kan sove 5-6 timer uden at få mælk og dette naturligvis afhængigt af at hun får både mælk og mad nok hele dagen igennem.
Jeres datter har en rytme, hvor hun sover små lure dagen igennem og hvor hun går meget tidligt i seng. Det må hun i princippet godt, men når hun bliver ammet og sover til natten allerede kl. 18.45-19, så er det naturligt at hun har brug for ekstra mælk aften og tidlig nat. Lige nu lyder det dog som om at hendes rytme passer jer fint, det du søger er en løsning på hendes behov for brystet hele natten.
Jeg vil derfor starte med at sende dig en dagsplan, som jeg foreslår den skal se ud nu, lavet ud fra de tidspunkter du selv angiver. Følger du den, så kan du med god samvittighed sige, at hun ikke behøver brystet hver 2 time natten igennem ... men helt undvære natamning lykkes nok ikke :)
Tidlig morgen 05: Ammes i mors seng og sover videre
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Sover morgenlur mellem 7.30-8.15
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur mellem 10-11
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 14.30-15: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til eftermiddagspowernap
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, agurk eller andet at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19 som nu
Aften 21: Ammes, når hun vågner og puttes i egen seng som nu
Sen aften 24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes tilbage til egen seng, sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig kl. 05
Som du kan se indgår der i denne plan 7 amninger i døgnet og det er en del i forhold til din datters alder. Det er ikke meningen at hun skal blive ved med at få så hyppige amninger, men lige nu, hvor du skal væk fra amning mellem kl. 24 og 05 er det en rigtig god idé at sikre hendes behov på ovenstående måde.
Da hun sover meget tidligt hele dagen igennem, vil det være naturligt at hun på sigt måske vil have behov for at blive ammet kl. 19, kl. 01 og kl. 05 - når man har et barn med en meget tidlig søvnfase, vil barnet naturligt have behov for mælk tidligt på natten, fordi det lange søvnstræk ofte kommer til at ligge om aftenen - netop mellem 19-01 ... Alternativet er at I begynder at arbejde på at flytte hendes rytme, men det er en anden problematik. Lige nu er det et spørgsmål om at hun skal have mad og mælk nok hele dagen igennem og derfor lære at undvære det om natten.
På sigt skal hun også sove i egen seng fra starten, men lige nu er er det rigtig fint at gøre som I gør - en ændring af gangen, det er godt. På sigt skal hun også lære at sove uden at falde i søvn med brystet i munden, men også det må I tage hen af vejen ..
Jeg håber du kan bruge mine tanker og planen her lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske