Brev:
Hun hader sengetid
15. juni 2004
Alder:
9 mdr.
Hun hader sengetid
Kære Sundhedsplejerske
Vi har en datter på knap 9 mdr. som vi har store problemer med at putte om aftenen.
Hun lærte omkring 4-mdr alderen at sove selv, og det er gået fint længe. For omkring en måned siden begyndte problemet, hun gik fra at pludre sig i søvn, til at skrige og hyle.
Hun er ikke syg, har intet med ørene og er ellers glad og tilfreds. Hun har en ret fast rutine med mad, bad, flaske og sang og kys,- og så starter skrig og skrål. Nogen gange så snart hun mærker hovedpuden andre gange efter sangen når jeg vil gå.
Vi førsøger at undgå at tage hende op igen, ihvert fald kommer hun ikke ud af værelset, vi vil også helst gå eller stå så hun ikke kan se os, for at hun lærer at falde i søvn alene, men det sker at hun græder så meget, at vi må stå ved siden af hende og evt. nusse lidt. Så nusser og synger vi, mens ungen bare hyler, hun kan godt finde på at græde med lukkede øjne, som om hun bare ikke vil overgive sig, og vil holde sig vågen, jeg kan jo se hvor træt hun er!
Det er forskelligt, om hun lyder ulykkelig eller hysterisk.
Jeg hader når dagen skal slutte på den måde, det gør mig både ulykkelig og irriteret. Jeg ville så gerne have at vi kunne finde en god "kur" som ikke er for hård, men jeg vil heller ikke være med til at hun skal "bestemme" at hun skal nusses i 1½ time, inden hun gider sove. Hun er jo ikke nyfødt mere, og hun er meget bevist!
Jeg forstår ikke hvorfor hun er begyndt på dette. Folk siger også at hun virkelig er en lille harmonisk og tryg pige, som man kan se trives godt. Jeg elsker hende over alt andet, og hun har mig hele dagen og får alle de kys, kram og kærtegn hun øsnker!!:)
Håber du har nogle brugbare råd og foreslag.
På forhånd tak!:)
Venlig hilsen
Michala og Emilia 9 mdr.